Randveen 325 2544 RM Den Haag, 070-3 09 74 12,  info@prohond.nl

Giro 4667289 tnv I.E. Kraak,  o.v.v. Prohond, postcode en huisnummer

      

                            Pro Hond                           

 

Groengebieden / Haagse Bos

 

De linker kaart is de wijkkaart, de middelste is de hondenkaart oude situatie, de rechtse is de nieuwe situatie 2008. Klik op een kaart voor vergroting:

 

       

Haagse Bos, stand van zaken

Begin september 2008 zaten we om de tafel met Staatsbosbeheer. Samen met een aantal belanghebbenden rondom het Haagse Bos wordt nu gekeken of er andere mogelijkheden zijn dan de vorig jaar ingestelde aanlijnplicht. Want ja, het beleid werkt niet zo goed. De bordjes worden alsmaar omgedraaid, de fietsers racen nog steeds over de wandelpaden en hondenbezitters komen massaal in opstand tegen de regeling. Ook de wijkbewoners en andere gebruikers zijn er zeer boos over. Of Staatsbosbeheer echt hondvriendelijk wordt zal blijken, maar wij doen ons uiterste best voor u. En heel treffend merkte de voorzitter tijdens de evaluatiegesprekken op: “Sjongejonge, de sfeer hier aan tafel is wel Pro Hond zeg”. En dat vonden wij nou ook.

 


Hoe het was:

 

De Gemeente was al doorgedraaid,  dat wisten we maar nu is het plan van Staatsbosbeheer wat betreft het haagse Bos bekend:

 

Wel 3/4 van het bos wordt (komende lente) aanlijngebied, en wel het hele jaar door. Los van het feit dat je een veel minder groot rondje met je hond kunt lopen, betekent dit dat de honden (alweer) op elkaar gepropt zullen worden. Je kunt dan niet meer het gevoel hebben dat je vrij in een bos met je hond loopt, omdat het zo druk wordt. Je kunt verwachten dat de toenemende drukte in deze stukken van het bos tot een toename van problemen en incidenten zullen leiden want algemene hondendrukte in een klein deel van het bos leidt haast onvermijdelijk tot klachten over de honden in deze stukken. Het zal dan niet lang duren voor er druk ontstaat om het gehele bos tot aanlijngebied te maken.

Het plan.

In de helft van het bos aan de Haagse kant van de LvNOIndië wordt een kleine kern (ca. 1/4 van het geheel) van het bos losloopgebied. Dit is aan de Benoordehoutse kant van de sloot die het bos in de lengte deelt. Aan de zuidkant van deze sloot moeten honden overal aan de lijn, behalve één pad dat naar de Bezuidenhoutseweg loopt. Het grote veld met vijvertje en bankjes (het Prof. -- Veld) zal niet meer voor het gooien van ballen en ophalen van stokken uit het water kunnen worden gebruikt, aan de lijn met die beesten! 

In de helft van het bos aan de Wassenaarse kant van de LvNOIndië, wordt het overal aanlijnen behalve bij een deel van de grote waterpartij en haar uitlopers en langs één pad dat vanaf het puntje van de waterpartijen langs de grens met Benoordenhout loopt.

 

De problemen die aanleiding zijn voor dit plan (info uit gesprekken met diverse boswachters):

 

Fietsers vs. alle hindernissen, inclusief honden. De fietsers die het HB als doorgaande route gebruiken ergeren zich aan alles dat ze in de weg loopt. Waar boswachters een klus aan het uitvoeren zijn, zijn hierdoor in het verleden zelfs klappen gevallen (fietser slaat boswachter, niet andersom). Maar de fietsers ergeren zich ook aan de honden, vaak richten zij hun agressie dan op de hond of de eigenaar van de hond. Dit alles gebeurt niet alleen op de fietspaden, maar ook op de paden waar de fietsers feitelijk niet eens mogen fietsen. De agressie van de fietser is een probleem, men hoopt door fietsers en honden uit elkaar te halen, waarbij honden verreweg de grootste beperkingen worden opgelegd, dit probleem te verkleinen. 

Mijn opmerking: Het zij duidelijk dat niet de dader, die oneigenlijk gebruik van het bos maakt als doorgaande verkeersroute en zich ook nog schuldig maakt aan fysieke agressie, maar de hond wordt gestraft. Veel beter zou zijn om de plekken waar je mag FIETSEN in het bos scherp te beperken! 

 

Niet fietsende mensen (zonder hond) vs. honden.

a) Er komen steeds meer kinderen in het bos, zeker nu daar een natuurspeelplaats is geopend (gelast door de rijksoverheid, die zich zorgen maakt over de vervetting). De boswachters horen van ouders die met de kinderen naar het bos willen, maar dit niet durven vanwege de loslopende honden. Diverse boswachters constateren dat steeds meer kinderen panisch reageren op honden. Hierbij maakt het niet uit hoe groot of klein de hond is, noch van welk ras. Desgevraagd zeggen de boswachters dat deze angst door de ouders aan de kinderen wordt overgebracht. Desgevraagd geven ze toe dat dit samenhangt met de toename van voor agressie gefokte hondenrassen in de stad en de vele incidenten met deze honden die in het nieuws komen. Tien, vijftien jaar geleden dacht een ouder niet direct aan dood of verminking wanneer een hond honderd meter verderop stond, of met een afstand van 5-10m langs zijn kind liep, of zelfs op het kind afrende. Nu wel. De toename van agressieve-rassenbezit is dus niet direct, wel indirect één oorzaak (maatschappelijke achtergrond) van de maatregelen die nu in het bos worden voorgesteld, door de toenemende angst voor honden in het algemeen. Maar ook: door de aanwezigheid van steeds meer kinderen op de open grasvelden in het bos is hondenpoep steeds meer een onderwerp van klachten geworden. Ook zijn er klachten over honden die de speelplaats oprennen, gelokt door alle etensresten die de kinderen (ondanks de vele vuilnisbakken rondom de speelplaats) toch op de grond gooien.

b) Eigenaren letten niet altijd op de hond, of zij hebben de hond niet onder controle al doen ze dit wel. Veel volwassen mensen die het bos zonder hond bezoeken (dat zijn er toch 1,5 miljoen/jaar) stellen het niet op prijs om door zo'n ongecontroleerde hond te worden besprongen of benaderd. De klachten hierover zijn ook in de afgelopen jaren toegenomen. Voor een deel zal dit met punt a) samenhangen. Voor een deel is het waarschijnlijk een welvaartsverschijnsel (meer mensen met honden, meer niet-hondenbezitters die tijd hebben om in het bos te lopen) en van de tijdsgeest (meer mensen met honden als consumentenartikel zonder echt op de opvoeding van een hond voorbereid te zijn -- maar ook algemeen minder tolerantie voor welk ongemak dan ook, iedereen rechten, niemand plichten).

 

En dan dit.

Het plan is tot stand gekomen door contact met een a-select steekproef hondeneigenaren, die alleen zichzelf vertegenwoordigen -- toevallige ontmoetingen in het bos, mensen die op De Dag van Het Haagsche Bos komen en een praatje maken, omwonenden (terwijl het bos voor geheel de stad een voorziening is, anders dan een trapveldje of klein buurtparkje dat wel voornamelijk 'van' omwonenden is). De Dierenbescherming en De Pro Hond zouden m.i. in hun recht staan vertegenwoordigingsrecht op te eisen, en te eisen dat het plan met hen wordt heroverwogen.

 


Verslag demonstratie Haagse Bos 13 december 2006:

 

Voor de honden een feestje, maar voor de bezitters bittere ernst:

Bijna tweehonderd boze hondenbezitters kwamen woensdag de 13e naar het Haagse Bos. Boswachter Rein Zwaan nam van Dobermann Gido een kleine 1000 (ja, u leest het goed: duizend) protesten in ontvangst. Het is wel duidelijk: hondenbezitters zijn niet van plan om de plannen van Staatsbosbeheer te slikken!

De argumenten van Staats-bosbeheer stuitten op veel boosheid en onvrede.

Waarom krijgen hondenbezitters weer de schuld?

Waarom worden kinderspeelplaatsen niet gewoon voorzien van een goede omheining?

Waarom worden de fietsers niet teruggefloten naar de daarvoor bestemde fietspaden?

Waarom wordt er niets gedaan aan de activiteiten die het bos echt onveilig maken?

Waarom bedenkt men niet dat weren van honden en hun bezitters de veiligheid in het bos geen goed doet? 

 

RTV West maakte radio- en tv-opnames, ook mocht Daan Berg een uur lang zijn woordje doen in het radioprogramma ‘het gesprek van de dag’ op donderdag 14 december. RTV West had tegelijkertijd een poll op hun site, en wat bleek? Maar liefst 76% van de bezoekers was voorstander van het loslopen van honden!!!

Als dat geen meerderheid is om rekening mee te houden weten wij het ook niet meer.

Staatsbosbeheer nam de protesten aan, en heeft toegezegd deze daadwerkelijk te zullen gaan lezen. Nu maar hopen dat Staatsbosbeheer net zo goed naar ons luistert als onze honden!

 

Bekeer Staatsbosbeheer! Honden los in het Haagse Bos!

 

Mocht Staatsbosbeheer nog niet tot inkeer zijn gekomen zullen volgende stappen volgen. We hebben i.i.g. al een klacht bij de directie van Staatsbosbeheer Nederland ingediend, we gaan de gemeentepolitiek erin betrekken (zijn we al mee bezig) maar we gaan als eerste met Staatsbosbeheer om de tafel zitten om e.e.a. te bespreken!

Dit alles doen we natuurlijk samen met onze partner in deze, de Haagse Dierenbescherming vertegenwoordigd door mevr. Diana vd Lely en u als hondenbezitter en aanhanger van de Pro Hond. Bent u nog geen lid, u kunt zich hier aanmelden.

 

groet allen,

 

Het Pro Hond team, Iaira Boissevain, Hans Knoester, Freya vd Valk, Vincent vd Kraan en Daan Berg.


 

de Posthoorn 20 december 2006:

 

Gido, hond van Daan, heeft zojuist alle protesten aangeboden aan dhr. Zwaan, boswachter van Staatsbosbeheer.

Alles bij elkaar een dikke 700 handtekeningen en zo'n 150 brieven.

Later kwamen er nog vele handtekeningen binnen bij de Pro Hond, we houden het totaal op 1000!! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Eerder in het nieuws...

 

 

 

 


En dan dit...!!

DEN HAAG, vrijdag
Het strenge hondenbeleid van de gemeente Den Haag heeft ertoe geleid dat een razend populaire Haagse wandeling, die beschreven staat in het ANWB-gidsje 'Wandelen met je hond', wordt aangepast of mogelijkerwijs zelfs wordt geschrapt.
Omdat vanaf 1 januari 2007 honden niet langer los mogen lopen in het Haagse Bos, is de route, die vanaf het Malieveld door diverse Haagse stadsparken slingert, stukken minder aantrekkelijk geworden.
De schrijfster van het boekje, Nicky Gootjes, is teleurgesteld. "Weer een stad die losloopgebieden aan banden legt", verzucht ze. "Het wordt steeds erger in Nederland. Zo wordt het wel erg moeilijk om leuke lange wandelroutes te verzinnen."
       
Training
Toch begrijpt de schrijfster ergens wel waarom het besluit is genomen: "Ik heb jarenlang in Den Haag gewoond. Het Haagse Bos is een vrij intensief gebruikt park. Wandelaars, fietsers en ruiters zitten elkaar daar op de lip. Als er dan honden in zo'n park niet goed onder appel staan, kan dat voor problemen zorgen."
 
De oplossing ligt volgens Gootjes echter niet in het inperken van losloopgebieden. "Je kunt mensen die hun hond goed opvoeden niet straffen voor de fouten van een ander. Dat is niet eerlijk."
Gootjes denkt dat vooral hondentrainers de hand in eigen boezem moeten steken. "Puppycursussen en vervolgtrainingen houden zich te weinig bezig met de praktijk. Er wordt meestal op afgelegen veldjes getraind, maar hondenbezitters zouden er veel meer van leren als ze tijdens de lessen met hun honden door drukke parken of winkelstraten zouden lopen."
Eind volgend jaar wordt het wandelboekje van Gootjes herzien. Deel een en twee worden samengevoegd en daarbij zullen er routes moeten sneuvelen. "Als het gidsje niet veel dikker mag worden, is de kans groot dat we de Haagse route schrappen", zegt de auteur.

 


eerdere reacties uit het bos...(achternamen hebben we weggelaten)

 

hallo mensen van Pro Hond,

 

tijdens een wandeling in het Haagse Bos kwam ik een flyer van jullie tegen en heb gelijk de website bezocht.

Tot mijn grote schrik las ik daar over het plan dat het Haagse Bos beperkt gaat worden als losloop gebied.

Hier word ik heel boos en verdrietig om.

Ik woon in de binckhorst (stadsdeel Laak) voor wandelingen moet ik uitwijken naar het Haagse Bos of Voorburg en Rijswijk, omdat er bij mij in de buurt alleen kleine uitlaatstrookjes zijn die door vele worden gebruikt om "vogels te voeren" (lees: je afval dumpen).

Het Haagse Bos wordt door mensen uit heel Den Haag gebruikt om te wandelen. Ook veel door mensen uit omliggende ("mindere") wijken zoals centrum, mariahoeve en laak.

Als het Haagse Bos beperkt wordt als losloopgebied dan wordt het hebben van een hond dus meer en meer iets voor alleen de rijken. De hondenbelasting is al belachelijk hoog en nu gaat het ernaar uitzien dat de wat minder bedeelden ook nog eens hun enige beetje bereikbare wandelgebied kwijt raken. Ik moet straks dus met het Openbaar Vervoer naar  bijv. Scheveningen zodat mijn hond zijn energie kwijt kan, want ik heb zoals veel mensen bij mij in de buurt geen auto.

 

Ik vindt Pro Hond een fantastisch initiatief en heb me dan ook gelijk aangemeld. Het is duidelijk dat we de handen inéén moeten slaan om te strijden tegen het hondenbeleid van de gemeente Den Haag. Maar ik vindt het ook belangrijk dat door de Pro Hond de gemeente en niet-hondenbezitters zien dat er ook welwillende hondenbezitters zijn, want ik kan me de ergernissen over honden wel goed voorstellen. Want er zijn genoeg asocialen. Hoe vaak zie je geen poep liggen op een kinderspeelplaats?

Maar ook de uitlaatstroken zijn bar en boos. Toen in Mei de algehele opruimplicht inging heb ik bij wijze van het goede voorbeeld de uitlaatstook aan de Vestaweg opgeruimd. 2 vuilniszakken vol met stront was het resultaat (en dat veld is echt niet zo groot). In de dagen daarna werd veel poep opgeruimd en in de nieuwe bakken gegooid, maar die zaten na een week al propvol. Pas na 2 maanden werden die geleegd. Toen was men het waarschijnlijk al beu en nu is het weer een vies stinkend veld als vanouds.... jammer.

 

Floortje

 


Beste mensen,

 

Ik denk dat het ook zin heeft om te wijzen op het feit dat als honden aan de riem moeten, er veel meer hondenpoep op of bij de wandelpaden zal liggen, dan wanneer de honden zich kunnen ontlasten in de bosjes (net als sommige mensen soms doen).

Ik zie overigens vrijwel nooit kinderen spelen in het bos, terwijl ik er bijna dagelijks 1 of 2 keer kom. Hooguit een pukkie in een wandelwagentje wordt rondgereden. Als ze het speelgedeelte (waar die omgekapte bomen een figuur vormen) vrij willen houden van honden, laten ze daar dan een hekje omheen zetten, zodat de honden daar niet kunnen komen. En honden aanlijnen omdat de fietsers over de wandelpaden willen rijden, is de "omgekeerde wereld". Ik schrik me soms dood als er ineens een fiets rakelings langs me rijdt zonder dat ik ze aan hoor komen. Of ze bellen nog om je, met je honden aan de riem van het pad af te jagen! En zie je die fietsers al van de fiets vallen, als de hondenriem de wegverspert?

Ben benieuwd of er wat uitkomt, en of we wat kunnen doen. Succes met jullie werk.

Met vriendelijke groeten, Mariëtte

 


HELP!!!!
Ik heb een Rhodesian Ridgeback... van 8 maanden oud.
Graag zou ik, zeker met dit formaat hond, een goed opgevoede, sociale en contact normale hond willen hebben.
Dit lukt ook, ik heb puppycursus met hem gelopen en we zijn nu bezig met BEG. Mijn hond is groot, moet veel rennen en veel in contact komen met andere honden, zodat hij weet wat de hondenomgangsvormen zijn. Zodat wanneer hij volwassen is, hij nog steeds vrolijk, sociaal en betrouwbaar  is.
Nu hoorde ik dat het Haagse Bos waarschijnlijk aangelijnd gaat worden. Waar gaat dit over? Zijn we dan nu echt zover gekomen dat honden moeten gaan leven naar menselijke standaarden. Een hond is naar mijn mening een hond en moet ook een hond blijven, het is geen mens en zal ook nooit een mens worden. Het is voor mij (en ook voor andere honden bezitters die ik ken die ook het Haagse Bos gebruiken) bijna onmogelijk om mijn hond goed uit te laten terwijl hij aan de riem zit. Of hij kan niet uitrennen of mijn armen en benen overleven het niet, aangezien hij nog zo jong is en alleen maar wil spelen.
Nu zag ik dat de plannen waren dat het Haagse bos voor een klein gedeelte uitrengebied wordt. Echter de plaats waar de honden OP DIT MOMENT zeer veel met elkaar SPELEN staat niet aangegeven als uitrengebied. Ik begrijp ook dat het naar is voor kinderen dat als ze aan het spelen zijn en er zo’n grote hond op ze af komt rennen dat dat eng is… Maar waarom NU wel ineens 2 nieuwe speelfaciliteiten in het bos voor kinderen, terwijl de honden en de hondenbezitters ineens bijna het hele bos kwijt zijn.
Bij deze wil ik mijzelf dan ook bij u aanmelden en graag vernemen wat er gedaan kan worden om het Haagse Bos als uitrengebied te behouden. Natuurlijk het liefst het hele bos...  2 uur wandelen op het zelfde paadje is namelijk niet zo gezellig en wordt snel saai.


Met vriendelijke groet,
Nicole

 


was al onderweg om lid te worden maar de mededeling dat de hond in delen van het Haagsche Bos straks aan de lijn zou moeten geeft de doorslag, ik ben woedend ! ik word regelmatig met hond en kind van de sokken gefietst omdat voor de fietsers het hele bos blijkbaar fietspad is, de recreanten stoken vuurtjes in een kurkdroge zomer - heb enige tijd geleden mij al bij Staatsbosbeheer beklaagd over het ontbreken van fiets- en voetgangersborden maar krijg gewoon geen antwoord veel mensen van het Centrum lopen met hun hond in het bos aangezien je in het Centrum de honden nergens los mag laten - gaan wij deze laatste mogelijkheid nu ook verliezen ?!!!

groeten Astrid


Beste actiegroep,

Dit is de wereld op zijn kop. Onlangs stond er in de krant dat wandelaars last hadden van fietsers die op wandelpaden in het Haagse Bos reden en nu dit. Waarom geeft Staatsbosbeheer niet duidelijk aan wat fiets en wat wandelpad is. Daarnaast worden alle honden over een kam geschoren, zelf hebben we 2 honden:  1 bejaarde en 1 licht invalide kleine hond die minder last veroorzaken dan die fietsers die kriskras door het wandelend publiek heen toeren. Zelf ben ik blind aan 1 oog en heb daarom dubbel last van fietsers, die rakelings langs je heen scheren of je daar nu met of zonder hond loopt. Zolang het geen overlast geeft en iedereen een beetje rekening met elkaar houdt maakt het mij niet uit, het gaat mij om de uitwassen van fietsers die met een enorme vaart door het bos racen.
In Rijswijk is deze kwestie op een elegantere manier opgelost (al mogen daar ook fietsers over de paden fietsen, mits zij geen overlast bezorgen). Daar is in mei jl. een buurtvergadering belegd over de inrichting van het Rijswijkse Bos, waarover diverse kwestie van gedachten werd gewisseld. Men hoorde daar de meningen aan, bundelde deze en d.m.v. handopsteken kon men dan over een kwestie stemmen. Zo is het Rijswijkse Bos toegankelijk gebleven voor honden. In het Laakkwartier waar ik woon zijn geen uitlaatgebieden, wij maken dus noodgedwongen gebruik van het Rijswijks groen. Op de hoek van de Paets van Troostwijkstraat en Genestetlaan is een braakliggend veldje waar onkruid zomers manshoog staat, wel prijkt er een bord in verboden voor honden, dit is toch gewoon treiteren? Dat heeft toch weinig met verantwoord beleid te maken. Ik komt steeds meer hondenbezitters tegen die bijzonder gezagsgetrouw zijn en altijd braaf tot in het absurde maar die nu in actie komen. Een beleid dat niet onderstreept wordt door de bevolking maar van bovenaf wordt opgelegd kan nooit stand houden.


Elles


Hallo,

 

Ik heb net jullie artikel gelezen in de Posthoorn over de plannen van Staatsbosbeheer om geen honden meer los te laten lopen. Ik zelf wandel vaak met mijn hond in het Haagse Bos en de meeste hondenbezitters lopen op de paden waar geen fietsers mogen komen dus de overlast voor de fietsers is mijn inziens zwaar overdreven. Per slot van rekening wil je als eigenaar van een hond geen aanrijding met een fietser. Wat ik veel schrijnender vind is de overlast van bepaalde "heren" die zonodig in het bos door hun sexuele driften condooms laten slingeren en als de nood hoog is gewoon in het bos poepen. Laat Staatsbosbeheer daar maar eens wat tijd en aandacht aan besteden en met name dat deze mensen ook beboet worden. Bovendien is het toch van de gekke dat je op elk willekeurig uur van de dag van die mannen uit de bosjes ziet komen. Hondenbezitters moeten de uitwerpselen van hun hond opruimen en dit soort lieden poepen er lustig op los. Wellicht heeft het zin om dit ook eens aan te kaarten bij Staatsbosbeheer. 

 

Met vriendelijke groet,

 

Guggi


Beste Pro Hond,

 Wat een onzalig plan om het uitlaatgebied in het Haagse Bos te beperken. Natuurlijk moeten we de belangen van de fietsers ook respecteren, maar daar kan vast wat voor bedacht worden. Honden zijn belangrijk voor (de gezondheid) van mensen. Dat blijkt ook uit wetenschappelijk onderzoek, zie o.a. het boek Uw Brein als Medicijn van Servan Schreiber , en de overheid zou hondenbezit dan ook moeten bevorderen in plaats van inperken. Ik steun jullie actie om het Haagse bos een vrije uitlaatplaats voor honden te laten zijn van harte.

Jacqueline


Hallo actiegroep,

 

Als hondenbezitter ondersteun ik jullie actie van harte. Honden zijn dieren en die behoren - net als wij mensen - in principe niet aangelijnd door het leven behoren te gaan. Het is al belachelijk genoeg dat honden nu al aangelijnd moeten worden in bosachtige omgevingen zoals Meyendel en Clingendaal.  

Overigens heeft Staatsbosbeheer dit onzalige voornemen ook al op een aantal jaren eerder op de agenda gehad tijdens de inspraaksessies over de "toekomst" van het Haasche Bos. De voorstanders van het aanlijnen van honden in het Haagsche Bos waren tijdens de inspraakbijeenkomsten die ik destijds heb bijgewoond op één hand te tellen. Bij de verdere uitwerking van de plannen voor het Haagsche Bos heb ik ook nooit meer iets over het aanlijnen van honden vernomen. Ik vindt het ronduit ongepast dat het oude plan nu weer via een achterdeur op tafel is komen te liggen.

Het is duidelijk dat Staatsbosbeheer graag ook andere doelgroepen wil aantrekken als regelmatige bezoekers van het Haagsche Bos, maar dat moet m.i. dan niet ten kosten gaan van de vele hondenbezitters die vrijwel dagelijks het Haagsche Bos bezoeken. Als Staatsbosbeheer ook even de moeite zou nemen hoe de huidige groep van regelmatige bezoekers is samengesteld dan denk ik dat hondenbezitters de absolute meerderheid vormen.

 

Met vriendelijke groet,

Pieter


Aan de actiegroep Pro Hond,

 

De twee losloopgebieden die Staatsbosbeheer wil invoeren zijn te klein!

De gemeente Den Haag houdt zich niet aan de belofte om meer wandelgebied voor honden beschikbaar te maken d.m.v. deze maatregel!

De reden dat fietsers last hebben van honden is onzinnig. Het is omgekeerd: er wordt steeds meer gefietst buiten de fietspaden en dat hindert de wandelaars en honden. Dus Staatsbosbeheer kan beter gaan optreden tegen 'loslopende' fietsers!

 

Met vriendelijke groeten,

Susan en Carib de hond


Mevrouw/mijnheer,

Uit de media moest ik het onzalige bericht vernemen dat "men" van plan is om het Haagsche Bos om te toveren tot rijwiel- en/of kinderpark. Sinds jaar en dag wordt het Haagsche Bos gebruikt door bezitters van honden en wandelaars zonder honden. Dit is tot een tiental jaren geleden altijd zonder wanklank gegaan met de overige gebruikers van het bos. Echter, sinds de aanwezigheid van een "boswachter", welke m.i. zijn werkzaamheden bepaald tot het aanwezig zijn in de media en niet doet wat hij beroepshalve zou moeten doen zoals daar is: de fietsers terug op de twee rijwielpaden, de fietsers buiten de rijwielpaden verbaliseren (de man is hoop ik BOA) de borden voor de wandelpaden wederom plaatsen (ik weet het, ze worden verwijderd of vernield maar dat is een kwestie van een goede verankering in de grond) en toezicht houden in het bos en niet in de koekamp blijven hangen en gods water over gods akker laten lopen.

Als je met klachten bij de man komt, hoort hij je aan, knikt vriendelijk en doet verder niets.

Mijn suggestie is: benoem een man met karakter voor deze taak en laat het bos zoals het was voordat de wandelpaden ingenomen werden door wielrijders. Als staatsbosbeheer bij zijn plannen blijft, voorzie ik dat een hoop mensen bij de aaanstaande verkiezingen op de partij voor de dieren zullen gaan stemmen in plaats van op hun voorgenomen partij. Ik ben er van overtuigd dat het uw bedrijf worst zal zijn wat de mensen zullen gaan stemmen - zo in de geest van laat ze maar, wij doen toch wat we van plan waren - en dat is altijd al de politiek van uw bedrijf geweest dus waarom zou het nu anders gaan. Jammer, een andere uitweg voor ons hondenbezitters is burgelijke ongehoorzaamheid. Helaas.

 

Richard


Hierbij teken ik ernstige bezwaren aan tegen het voorgestelde hondenbeleid in het Haagse bos.

Het slaat werkelijk nergens op. We betalen niet voor niets 80 euro per jaar voor de hond en wat krijgen wij ervoor? Niet genoeg hondenpoepafvalbakken, geen hondenpoepzakken. Het Haagse bos is groot genoeg voor fietsers, wandelaars en hondenbezitters. Als fietsers klagen, moeten ze maar eens en bel op hun fietsen laten monteren om te waarschuwen dat ze eraan komen. Dit is bij wet verplicht maar niemand schijnt een bel te hebben.

Een klein beetje redelijk verstand lijkt mij op zijn plaats in deze!

Vriendelijke groet,

 

Barbara


Hierbij willen wij kenbaar maken dat wij het absoluut onaanvaardbaar vinden dat het haagse bos geheel of gedeeltelijk verboden wordt voor loslopende honden. Er zijn zeer veel hondenbezitters die hier graag wandelen, er is in deze omgeving weinig bos waar je nog met je honden mag wandelen. Het lijkt wel of het de hondenbezitter onmogelijk wordt gemaakt om zijn dier goed uit te laten!!!!

Het argument dat fietsers last van de honden zouden hebben lijkt mij sterk overdreven. Beide moeten rekening met elkaar houden.

Waarom het belang van de fietser belangrijker wordt geacht dan dat van hondenbezitter is mij niet duidelijk omdat er ook een mogelijkheid is om om het bos heen te fietsen voor wie dat wil.

Dat er bij de speeltuin geen honden toegelaten worden vindt ik overigens wel redelijk.

 

Groeten, Vincent


Honden moeten hun energie ergens echt kwijt kunnen, en hebben véél meer behoefte aan enkele kilometers vrij en hard rennen dan mensen. Neem je dit deze dieren af, dan ontneem je hen een basisnood, een essentiele behoefte voor vele dieren. Gevolg is ongetwijfeld een gefrustreerd dier met een gefrustreerd baasje met alle mogelijke gevolgen van dien. In tegenstelling tot minder gebieden zouden het er meer moeten worden, liefst waar parallelle andere routes aanwezig zijn zodat zij die honden willen vermijden er geen last van hoeven te hebben. De gebieden dienen wel duidelijk aangeduid te worden.

 

Het alternatief is minder hond vrije zones, meer mensen die toch stiekem de hond loslaten en dus meer stress voor hen en voor zij die ongewild een loslopende hond tegekomen...

 

De keuze is eenvoudig...


Geachte heer/mevrouw,

Van een mevrouw die ik vanochtend tegenkwam in het Scheveningse bos aan de Kerhoflaan vernam ik de nieuwe plannen van de gemeente om maar een klein deel van het bos tot losloopgebied te verklaren en de rest van het gebied als aanlijngebied aan te merken. Zij vertelde mij dat ik via de site www.vrijehonden.nl tegen het plan kon tekenen. Ik zag niet waar dat precies kon, maar wel dat je je aan kon melden. Bij deze dus mijn mail, waarin ik u graag mijn steun geef om actie te ondernemen tegen het plan om 3 kwart van het Haagse bos tot aanlijngebied te verklaren.
Het mag voor zich spreken dat hondenliefhebbers/eigenaren steeds minder plekken hebben om hun hond uit te laten en lekker te laten rennen. Iets wat natuurlijk voorwaarde is voor het op prettige wijze hebben van een hond.
 
Succes met de actie.

Met vriendelijke groet,

Fleur


Geachte lezer,

 

Met grote verbazing en schrik heb ik uw artikel in de Posthoorn van woensdag 14 november jl. gelezen.

 

Naar mijn mening staat de wereld nu op zijn kop.

In plaats dat de fietsers die met name tijdens de spitsuren (tussen 07.45-08.30 en 17.00-18.00 uur) gebruik maken van de wandelpaden worden aangepakt, worden de wandelaars met honden aangepakt.

Twee keer per dag laat ik mijn hond lekker uitrennen in het Haagse Bos. In verband met mijn werk moet ik gebruik maken van bovengenoemde tijden. Met name ’s ochtends, wanneer ik vanaf de Bezuidenhoutseweg (schuin tegenover Joan Maetsuyckerstraat) het Haagse Bos in loop, word ik, maar ook mijn hond, regelmatig bijna van de sokken gefietst.

Het gedrag van de fietsers heeft dan ook niets te maken met de honden. Ook de wandelaar zonder hond moet oppassen niet door een fietser aangereden te worden.

En dan heb ik het nog niet over enkele jongeren die het nodig vinden om oudere dames die hun hond uitlaten te bespugen.

 

Het is waar dat op enkele punten wandelaars met honden het fietspad moeten oversteken en ik kan mij voorstellen dat op die plaatsen de fietsers niet blij zijn als losse honden over rennen.

 

Maar zoals met zoveel zaken in onze samenleving: het gaat om wederzijdse tolerantie.

Als de fietsers uitsluitend gebruik maken van de fietspaden en de wandelaars hun hond bij zich houden als ze een fietspad moeten oversteken, is het “probleem” opgelost.

Twee partijen houden zich wellicht niet aan de regels, maar waarom moet er dan één gestraft worden?

 

Ik wens u veel sterkte bij uw actievoering en hoop dat Staatsbosbeheer tot inkeer komt.

 

Met vriendelijke groet,

Henriëtte

 


Beste mensen.

 

Hierbij stuur ik jullie een protestmail voor het Haagse Bos. Het zou een schande zijn en heel erg jammer als honden daar niet meer vrij zouden kunnen rennen en spelen. Ben nou net weer hier gaan wonen gedeeltelijk vanwege het Haagse Bos en mijn honden wens. Die gaat half december in vervulling.

Zonder het Haagse bos verdwijnt die wens dus om vlak bij een groot bos te wonen waar honden los kunnen lopen en zwemmen. Er is al zo weinig speel ruimte voor honden in Den Haag..

Heel veel succes met jullie actie.

 

Met vriendelijke groet,

Adrienne


Goeiedag!

Ik maak graag en met overtuiging bezwaar tegen de plannen om hondeneigenaren te verplichten om hun hond ook al in het Haagse Bos!!! aan de lijn te laten doen. En nu dan die verplichting met het argument dat fietsers last van de honden hebben.

De verplichte opruiming van poep vind ik volkomen terecht, en dat deed ik altijd al.
Maar nu gaat mij dit tever: er moet toch ergens in de stad ( te bereiken zonder eerst in de auto te hoeven stappen) een plek overblijven voor eigenaren met hun honden om die te laten rennen en spelen?? Wat is mooier in een stad dan mensen te zien genieten met hun huisdieren? Als dat ook uit het stadse leven moet verdwijnen, verliest iedereen een stukje levensvreugde.

Voor fietsers is er in Den Haag en omstreken volop ruimte om te genieten, en hun actieradius is reusachtig; alleen ten behoeve van hen zou dat te voet bereikbare deel van het Haagse Bos, dus voor wandeaars met hond, niet behoren te worden beperkt!

Als "men" vindt dat een beperking toch terecht is, dan zou ik voorstellen om alleen in het weekend een aanlijn-verplichting op te leggen. Door de week fietst er geen hond (!) door het stuk bos, waar mijn hond en ik graag wandelen.

Ik hoop dat de gemeente deze plannen opzij legt; de voorgestelde regeling maakt Den Haag als woonstad niet aantrekkelijker voor oa de doelgroepen die men wil aantrekken, waaronder de expats, die met hun gezinnen hierheen komen. Ik hoor ook tot die groep, en ons huisdier speelde een cruciale rol in ons gezin bij die allesontwrichtende verhuizingen. Als er voor hem geen redelijke bewegingsruimte overblijft, raad ik iedere expat af om in Den Haag te komen wonen.

Met vriendelijke groet,
Kiekie


Hoe kun je zo dieronvriendelijk zijn?

Welke argumenten worden er aangevoerd? Ja, fietsers hebben er last van. Maar is dat zo? Fietsen zij niet op de verkeerde paden? En hoe zit het dan met de ouders/grootouders die met hun kinderen de natuur in willen? Zij lopen toch ook tegen die fietsers op? Waarom houden de mensen van staatsbosbeheer geen fietsers aan die altijd verkeerd rijden?

Ik ben 62 jaar en gehandicapt en hoor zéér slecht. Fietsers kan ik niet horen achter mij en zij weigeren snelheid aan te passen.

Dus rammen zij op mijn rug/hoofd of nog erger. Maar ik wil dolgraag met mijn groepje mensen en honden blijven genieten van dit moois. Het is sociaal, men komt met elkaar in kontakt. En wie heeft het recht om alle natuur te ontnemen van de dieren?

Als wij gezamelijk in de stad gaan wandelen met onze honden op fiets en autowegen dan is dat een nét zo'n grote overtreding als fietsen op wandelpaden, waar dan ook. Onze lieve dieren verdioenen dit niet.

Ontmoetingsplaatsen voor de"heren" worden gerealiseerd!! Zij komen daar op de fiets door het bos, dat moeten we gedogen en normaal gaan vinden. Ouders vinden het geen goede opvoeding voor hun kind en deels wordt het bos om die reden niet bezocht. Onze honden doen geen kwaad!!!! Vechthonden moeten gemuilkorfd worden maar wie let dáár op? Allemaal regeltjes maar niets gaat naar behoren.

Gaan we dus geen benzine meer verprutsen om naar het bos te gaan en doen we alles weer gewoon op straat en gazons. Daar ligt doorgaans toch al veel afval van de schooljeugd. Daaraan worden ook geen bekeuringen uitgedeeld.

 

Wat een land dat Nederland, Bah!

 

Mevrouw van z.


Te gek voor woorden, de honden mogen buiten al niet meer los lopen. Het Haagse bos is een van de weinige plekken waar de honden nog lekker kunnen rennen. Ik begrijp totaal niet dat het belang van de honden helemaal niet geldt, terwijl van de fietsers alleen gevraagd wordt voorzichtig te fietsen, het is toch niet zo dat ze niet meer kunnen fietsen omdat er loslopende honden zijn. Werkelijk te zot voor woorden.

Wij protesteren hiertegen met klem.

 

Jan en Fenneke


Zijn ze nou helemaal gek geworden Bosbeheer? Ze zijn weer roomser dan de paus. En met zo'n bespotelijke reden! Als wij hondenbezitters ook eens gingen klagen over de fietsers, moeten zij dan maar lopend met de fiets aan de hand door het bos' Lijkt me heel prettig voor de wandelaars maar van mij hoeven ze dat niet. En niemand met een hond loopt als het maar even kan over de bestrate delen in het bos omdat sommige fietsers ook als gekken jakkeren en wij het risico echt niet lopen om de honden in gevaar te brengen! Het bos is van iedereen en er zal heus wel eens iets voorvallen maar dat is normaal en zo moet het ook blijven! Fietsers op de bestrate wegen blijven en de honden en hun baajes op de rest van de paden.Met een bord aan de ingang van ''pas op loslopende honden''. Kijken ze eens lekker rond in het bos inplaats van steeds die  telefoontjes aan hun oor en de blik op oneindig. Of was het weer toevallig een vette stropdas die ''last'' had van een hond? Zo een die denkt wat meer dan een ander in de melk te brokkelen te hebben? Nou als dat het geval is, er lopen ook vette stropdassen met hond in het bos!. Eens kijken wie het hardste brokkeld! Groeten en rekenend op een wijs besluit

Gre 

PS. en een smekende blik van 4 voeters Pinkie en Puckie.


Geachte mevrouw,meneer,
Met dit mailtje laat ik mijn protest horen tegen de plannen om in grote delen van het Haagse Bos een aanlijn gebod voor honden in te voeren.( De gemeente Den Haag zou volgens eigen zeggen zorgen voor meer/betere wandelgebieden voor hondenbezitters; deze plannen voor het niet langer toestaan van loslopende honden staat daar dus lijnrecht tegenover.)
Bovenstaande plannen lijken meer op een anti-honden beleid dan op een maatregel uit noodzaak genomen om overlast??????????????? veroorzaakt door loslopende honden te voorkomen!
De door Staatsbosbeheer genoemde redenen zijn volgens mij gezocht.( Als er al sprake is van overlast dan lijkt het mij veel nuttiger te kijken hoe deze problemen kunnen worden opgelost zonder meteen zo'n aanlijn-plicht voor een groot deel van het bos in te voeren.)
Ik hoop van harte dat dit hele onzalige plan snel in de prullenbak zal zijn verdwenen en dat iedereen die met kinderen, of met de hond, of op de fiets, of sportend, of wandelend, gewoon een beetje rekening met elkaar houdt zodat we met z'n allen kunnen blijven genieten van dit mooie stukje Den Haag.
Met vriendelijke groet,

Carla


Is leuke site, maar ik vraag mij af in hoeverre het huidige beleid omkeerbaar is. In de Telegraaf van gisteren 16 november stelt de dienst stadsbeheer juichend dat de strenge maatregelen goed zijn doorgedrongen en dat het duidelijk te merken is dat de overlast vermindert. De meeste boetes zijn voor het niet aanlijnen, maar daarop kun je mensen nu eenmaal meteen betrappen, terwijl het niet opruimen van een honden-drol moeilijker vast te stellen is. De verantwoordelijke wethouder is Rabin Baldewsingh.

Ik vind dit alles prima als dit gaat over drollen op de straat (hoewel aanlijnen geen garantie is dat de hond toch drolt, en een goed opgevoede loslopende hond niet op de stoep drolt maar in het groen of in de goot). Mar ik vraag mij af waarom het hondenbeleid nu zo draconisch moet zijn in de parken Oostduin en Arendsdorp. Waren hier dan klachten? Waarom wordt ons dit opgelegd? Had dit niet beter in wijkverband besproken en besloten kunnen worden?

Voor het Haagsche Bos is het inmiddels te laat. Het argument is hier bescherming van fauna. Van Boswachter Zwaan hebben wij mogen horen dat hier gaat om kleine zoogdieren als egels, bunzing, konijnen en muizen, en zelfs een enkele vos. Voor reeën blijft het bos toch te druk bezocht. Dus honden eruit en vos erin?

Het begint erop te lijken dat de gemeente met haar beleid mede beoogt het voor hondenbezitters minder leuk te maken, om daarmee het aantal honden geleidelijk terug te dringen. Uit een Telegraaf enquête (27 september 2006) komt naar voren dat 53% van de Nederlanders vindt dat er te veel honden in het land zijn.

De Gemeente doet dit stapsgewijs. Eerst zijn een groep hondenbezitters getroffen in de omgeving van de parken Oostduin en Arendsdorp (vooral diegenen die het verste af wonen van het uitrengebied), en andere burgers (b.v. rond de Bosjes van Zanen, de Schevingse Bosjes) behoeven zich nog geen zorgen te maken. Maar de aanlijnplicht breidt zich geleidelijk uit. Meijendel is al een aanlijngebied geworden (wie wil daar nu nog met zijn hond wandelen?). Nu moet ook het Haagsche Bos eraan geloven. In de loop van de tijd volgen mogelijk meer plekken.

De aanlijnplicht in de parken Oostduin en Arendsdorp dateert al van mei 2003. Heeft het zin nu nog daartegen in actie te komen? Enige wat nog soulaas zou kunnen bieden is een onderzoek naar de eigendomsverhoudingen. Heeft de gemeente wel bevoegdheid over de parken? Of is de aanlijn en opruimplicht een verlengde van hun onderhoudswerk?

Voorts de vraag naar de zin van de opruimplicht in de bosje. Dat is nog een vrij recente beleidswijziging. Daarmee kunnen wij misschien nog wat.

To be continued.
D.


Ik vind het onterecht dat honden aangelijnd moeten worden in het Haagse Bos, omdat dit hinderlijk 
zou zijn voor fietsers... Ben eerder van mening dat fietsers geweerd worden in het Haagse Bos! 
Het Bos is om te wandelen en te genieten 
en niet om alert te zijn op fietsers die links en rechts als bezetene voorbij scheuren. 
Langs het Bezuidenhout zijn prima fietspaden.

Wij zijn fel tegenstander van het voornemen om honden alleen aangelijnd in het Haagse Bos te laten lopen. Dit is weer de wereld op zijn kop.Voor honden zijn er geen andere alternatieven dan een aantal losloopgebieden. Voor fietsers zijn er alternatieven te over. Fietsers kunnen ook rondom het bos van fietspaden gebruik maken. Bovendien, als fietsers hun snelheid eens aan zouden passen als ze per se door het Haagse Bos willen fietsen, dan gebeuren er ook geen ongelukken. Als fietsers de honden zo hinderlijk vinden, zullen ze zeker ook veel hinder ervaren van de gezinnen die daar recreeren ? Kleine kinderen kunnen ook plots het fietspad oprennen. Zullen we die dan ook maar aan laten lijnen in het vervolg ?

Met vriendelijke groeten, de familie H........, dierenliefhebbers.


Beste mensen,

Honden moeten gewoon daar vrij rond kunnen spelen, elke dag aan de riem is ook niet leuk voor deze beestjes.
Je moest ze eens zien als vrij rond lopen, ze vermaken zich helemaal totdat ze op zijn en ze hebben meer bewegings vrijheid dat is ook goed voor ze.
Kijk in de stad of waar dan ook waar auto´s rijden of met t overige verkeer kan ik wel snappen maar in een bos hou op schei uit.
En je zegt toch ook niet tegen de fietsers je mag hier en daar niet meer fietsen mensen fietsen ook omdat t gezonder is en omdat ze t leuk vinden.
Ze moeten wat tegen die wielrenners doen in t bos want die rijden als bezetene.
Kijk en honden kunnen hun energie niet kwijt in de stad daar zijn geen plekken voor  dus moet dan alles verboden worden voor deze dieren kappuh nou he en voor die fietser zijn genoeg plekken om te fietsen ze moeten niet zo zeuren.
Ik heb zelf ook een hond thuis en ze doen niks verkeerd en ze maken niks kapot in t bos dus wat is t probleem van deze mensen.
IK STEM TEGEN 'T VERBOD VOOR HONDEN MAAR STEM VOOR HET VERBOD VAN FIETSTER.


Hallo,

 

Wij zijn de bazen van Jessie, een duitse herder. Wij wonen in de Jacobastraat  wat ligt in de schilderswijk. Eigenlijk is er geen verzorgd hondenuitlaat gebied in de buurt.

Er is een nieuw park 'de verademing' waar honden verboden zijn. Er is daar tegen de energiecentrale aan de waterkant aan een strook aangelegd wat nu al smerig vol hondenpoep ligt dat onze hond er zelfs niets van moet hebben. We nemen dus het risico en laten haar uit in het park de verademing.

Er is een braakliggend terrein vol afval (ook glas) wat zeer waarschijnlijk zal worden volgebouwd.

 

Wij zijn ertegen om het Haagse Bos minder toegankelijk te maken voor de loslopende hond. Het nieuwsbericht in de posthoorn over de twee "nieuwe" stukken is onaanvaardbaar. Hoe kun je beargumenteren dat vanwege de fietspaden de hond niet meer los mag en vervolgens bepalen dat ze een stukje krijgen vlakbij een fietspad. Om vervolgens het tweede stuk bij de kinderspeelplaats te maken zal niet helpen om ouders zonder honden te laten inzien dat heel veel honden geen kwaadwillende beesten zijn. Dan is er binnenkort geen plek meer over voor de honden.

 

Het staatsbosbeheer zou misschien eens moeten denken om de fietspaden te verleggen, al loop ik door het bos zonder mijn hond dan moet je al genoeg oppassen voor langsrijdende fietsers. Er loopt trouwens al een weg voor auto's door het bos...waarom daar niet de fietspaden aan verbinden? Is allicht minder leuk voor de fietser, echter de hondenbezitter heeft (zoals ik boven heb aangegeven) te weinig ruimte in deze drukke stad.

Waarom kruisen de voetpaden en fietspaden elkaar uberhaupt? Een wandeling door het bos is ter ontspanning en dat geldt niet alleen voor de mens, maar net zo goed voor de hond.

Waar betalen we anders de hondenbelasting nog voor?

 

Mocht u vragen hebben dan zijn wij meer dan bereid deze te beantwoorden.

 

Met vriendelijke groeten,

Thomas, Lieke en Jessie


Geachte heer/mevrouw,

Ik protesteer tegen het feit dat honden binnenkort niet meer los mogen lopen in het Haagsche bos. (Zie artikel in de Posthoorn van 15 november 2006). Met name voor mensen die in de Stationsbuurt wonen worden de mogelijkheden om in de buurt te kunnen wandelen met de hond nog beperkter. Het Huygenspark is ondanks veel protest van de omwonende hondebezitters nog steeds niet vrijgegeven voor loslopende honden, hoewel dit ook een zeer geschikt plek is om honden even vrij te laten lopen en verder er niemand last van heeft als er mensen met hun honden komen wandelen. Integendeel, dit draagt bij aan de veiligheid van het gebied.

Ik vind dat fietsers die door een bos fietsen nu eenmaal rekening moeten houden met wandelaars en dan ook met hun honden. Als ze daar last van hebben kunnen ze langs de straat fietsen. Honden kun je niet langs de straat los laten lopen.

Met vriendelijke groet,

Mw. G.I. L...


Hierbij mijn reactie op het voorgenomen besluit van Staatsbosbeheer " Het
aanlijnen van honden in het Haagse Bos"

Op uw argumentatie dat fietsers last hebben van loslopende honden is
simpelweg op te lossen. Daar waar wij spreken over de paden die zowel voor
fietsers en voetgangers bestemd zijn kunt u aangeven dat de honden daar
aangelijnd moeten zijn. Als dan de fietsers zich ook houden aan de
aangegeven paden, waar  zij op mogen fietsen, is er al een probleem minder.
In de dagelijkse praktijk blijkt maar al te vaak dat zij alles als een
fietspad zien. Ik moet verder constateren dat de fietsers het Haagse bos
hoofdzakelijk gebruiken om snel van A naar B te komen en niet omdat zij het
zo' n mooi bos vinden. 
Voor wat betreft de kinderspeelplaats kunt u simpelweg aangeven dat dit voor
honden verboden gebied is, daar zal iedere hondeneigenaar zich in kunnen
vinden. 
Wat mij stoort in alles is dat er een soort heksenjacht is onstaan op de
hondenbezitters. Zij zorgen er toch voor dat de gemeente een niet
onbelangrijk bedrag aan belastingen ontvangt, maar de gemeente daar absoluut
niets tegen overstelt. Ik ben het er helemaal overeens dat uitwerpselen op
de openbare weg opgeruimd moeten worden, in het bos vind ik dit onzinnig.
Maar als dat dan al moet, zorg er dan ook voor dat er bij iedere in- en
uitgang afvalbakken staan om je poepzakje waar je al een kwartier mee loopt,
kunt weggooien. 

Ik hoop dat u tot een wat dragelijker besluit voor de hondenbezitters zult
komen.

J.G.

Hallo,

Hierbij wil ik even laten weten dat ik jullie actie om te protesteren tegen
de beperking om honden los te laten lopen in het haagse bos volledig steun.
Er zijn nu al zo weinig gebieden waar de hond lekker een groot stuk los kan
en zijn energie kwijt kan.
Als argumentatie in de Posthoorn stond dat de fietsers last zouden hebben
van de hond. Nu wandel ik regelmatig met de hond in het Haagse bos maar wij
hebben eerder last van de fietsers dan andersom, aangezien de meeste fietsers
op de wandelpaden fietsen ipv op het fietspad. Misschien kan de gemeente
daar iets aan doen ipv van de hond de dupe te laten zijn.

Succes met de actie !

Met vriendelijke groeten,
Yvonne

Ik woon nu ruim 3 jaar in Den Haag en heb sinds vorig jaar een hond.

Sinds januari 2006 mogen de honden niet meer los, op sommige gebieden na en zijn hondenbezitters verplicht om de poep op te ruimen. Er wordt hierop streng gecontroleerd. Diegene die zich niet aan deze regels houden krijgen dan ook een fikse boete. Over het algemeen ben ik het eens met deze regels. Ik sta bijna dagelijks in andermans hondenpoep, terwijl ik zelf altijd keurig de poep van mijn eigen hond opruim en dit frustreert mij enorm. Ik vraag me dan ook af waar de stadstoezichthouders controleren, want ik krijg de indruk dat zij mijn straat overslaan.

Nu las ik laatst het artikel "Niet los in het bos" in de Posthoorn en lees tot mijn ontzetting dat de Gemeente een groot gedeelte van het bos honden aangelijnd willen zien. Het is de enige plek in de buurt waar mijn hond nog los mag lopen en zelfs dat wordt beperkt! Dagelijks scheuren er fietsers over de wandelpaden die boos reageren wanneer mijn hond niet "uit kijkt" en zij boven op de rem moeten staan. Maar het zijn toch wandelpaden? Daar horen ze toch niet te fietsen? Wie houden zich dan niet aan de regels? De honden die (nog) vrij rond mogen lopen? En waarom worden zij dan 'gestraft'? Ik dacht dat de Gemeente Den Haag zich had voorgenomen om meer wandelgebied voor honden beschikbaar te maken. Het tegendeel is waar! Het wordt de hondenbezitters bijna onmogelijk gemaakt om nog  vrij te kunnen wandelen en wanneer je je hond niet achterna gaat in de brandnetels om de poep op te rapen, dan wordt je op de bon geslingerd. En wat wordt er dan gedaan aan de pony's die ik vandaag nog het bos zie ingaan en een geweldige paardenvlaai achterlaten op het bruggetje bij de ingang van het bos? Deze is ruim 6 keer zo groot als de gemiddelde keutel van mijn hond, maar die mogen ze gewoon laten liggen. Daar wordt niks aan gedaan, want er bestaan namelijk geen regels voor paarden en pony's. Wordt het niet tijd dat er dan ook paardenbelasting wordt ingevoerd? En wordt het niet tijd dat de Gemeente eens goed gaat kijken naar wie er eigenlijk de regels overschrijdt in het bos en die mensen maar eens gaan bekeuren? Ik voel me behoorlijk in een hoek gedreven. Ik betaal een fors bedrag aan hondenbelasting (al heb ik geen idee wat er met dat geld wordt gedaan), ik ruim altijd zijn poep op, heb hem altijd aangelijnd en dan word ik ook nog gestraft doordat een stelletje fietsers zijn gaan klagen over overlast in het bos door loslopende honden. Kijk, als er inderdaad honden loslopen op de fietspaden dan geef ik ze gelijk. Maar slinger dan ook fietsers op de bon die gebruik maken van de wandelpaden en blijf dan af van het kleine beetje ruimte waar de honden wel los mogen lopen!

 

Marcella


Ik protesteer tegen de plannen om in het overgrote deel van het Haagse Bos aan een aanlijnplicht voor honden te beginnen. Het is belachelijk, dat in een land waar al eeuwen honden zijn (net zo lang als wij), die honden nu ineens geen rechten meer hebben. Ik, als hondenbezitter, zou verhuizen als ik mijn hond niet meer behoorlijk ergens in mijn stad kan loslaten. En dan bedoel ik niet zo'n paar vierkante meter, waar een hond een keer kan struikelen voor hij onder de wielen van een auto of fiets beland.

Dat dit bos van Staatsbosbeheer is, is leuk en aardig. Maar het ligt wel in een stad. Voor de fietsers worden kilometers pad aangelegd in zuid-holland en in Den Haag.

Dus, afkeuren dat plan!

M.v.g. Francinia


wie is de waanzinnige die nu deze maatregel weer bedacht heeft?!! zo langzamerhand kunnen ze net zo goed het houden van honden in den haag helemaal gaan verbieden, want als je nergens meer ze kunt laten uitrennen wordt het bijna dierenmishandeling!!

 

ik heb een jong dier van een jaar en loop iedere dag half uur naar en half uur terug van het bos zodat hij daar aan z'n nodige beweging komt... ik heb er zelfs begrip voor dat een verbod komt in de nabijheid van de kinderspeelplaats, en dat mensen verplicht worden hondenpoep op te ruimen, maar een algemeen verbod, of het reserveren van een kleine hoek van het bos is de reinste waanzin... eerder zou maar worden toegezien dat fietsers niet over wandelpaden razen!!

 

zo langzamerhand vraag ik me af waarom ik nog hondenbelasting betaal: moet zelf maar poep opruimen en de ruimte om mijn hond vrij te laten wordt hoe langer hoe geringer en slechter!!

 

r.


Ik ben het met jullie protest actie eens wat het honden beleid betreft.De gemeente in Den Haag voert een antihonden beleid, maar we mogen wel voor een hondje van 4 kilo wel 106 euro belasting betalen.terwijl de fietsers geen belasting hoeven te betalen maar mogen wel op de wandel paden fietsen waar de honden ook veel last van hebben.Maar daar wordt niet over gesproken.Ik hoop dat jullie het voor elkaar krijgen dat het beleid van deze gemeenten ambtenaren tot nadenken wordt gebracht.

Karel


Aan vrijehonden.nl

 

Goede actie hoor!

Het moet niet nog krapper worden, dat we écht nergens meer met onze hond welkom zijn!

 

vr.gr.

 

Roberto


Meer dan belachelijk deze maatregel, de honden zijn altijd de dupe!
Zelf heb ik door werkomstandigheden helaas geen hondje meer, maar maak wel regelmatig in lunchpauze wandeling door Haagse Bos, waarbij ik mij regelmatig wild irriteer aan jakkerende fietsers over de wandelpaden.
Weg ermee, alleen voor wandelaars, fietsers op de daarvoor bestemde paden!
Met al deze onzinnige maatregelen wordt 't zo langzamerhand mensen onmogelijk gemaakt nog met en van hun hond te genieten.
En kinderen met angst voor honden worden paranoia gemaakt door de ouders en die weer door de media. Zelden of nooit kom ik in 't Haagse Bos pitbull-achtigen tegen, en die hadden toch al een aanlijngebod, als ik 't wel heb.
Laat ook het zwerfvuil eens aangepakt worden, mensen maken toch echt tien keer meer troep dan honden!
Ik wens alle hondenbezitters heel veel succes met deze actie! 


Elly


Geachte heer, mevrouw,
Ik ben tegen de plannen om honden te moeten aanlijnen in het Haagse Bos.
Ik hoop dat mijn mail een van de vele protestmails is en dat het voldoende
is om de plannen tegen te houden.\
Succes met uw actie.

Groeten, Jos

Dierenhaters zijn mensenhaters!

Ik protesteer tegen het antihonden beleid van de gemeente Den Haag.

Joop


Beste heer mevrouw,
Ik wil met deze mail laten weten dat ik het niet eens ben met uw plannen om in  het haagse bos los lopende honden niet meer toe te staan.
Ik denk dat het probleem alleen maar erger word omdat je dan op andere plaatsen een concentratie krijgt van honden en dan word het pas echt een probleem. Waar moet de honden bezitter dan heen?

Suzanne


 

Bij thuiskomst van vakantie trof ik uw stuk over het Haagse Bos aan.

Ik steun uw actiegroep voor 100% en zal het ook doorgeven aan mijn vrienden in de buurt. Wij wonen in de Theresiastraat en gaan dus met onze viervoeter naar het bos.

Even een rondje en met de bal gooien en dan weer terug en het beest heeft plezier gehad en is verder rustig.

Ik heb al eerder een brief geschreven aan de beheerder van het Staats Bosbeheer die woonachtig is bij de Koekamp over het fietsgedrag van mensen in het bos, maar helaas nooit antwoord gekregen. Toen heb ik een brief geschreven naar de Haagse courant die toen nog bestond over het fietsgedrag van mensen in het bos en dat het gevaarlijk is voor de ouders die er met hun kinderen lopen en voor mensen die ook met hun viervoeter lopen en wel op letten, maar fietsers die maar ieder wandelpad gebruiken, is niet erg.

Ik heb de pers gehaald maar het heeft geen zin gehad. Er wordt nog meer gefietst en iedereen heeft er lak aan en zelfs ouders fietsen met hun kinderen kriskras door het bos en niet op een fietspad. Ik reageer op iedere fietser die buiten het FIETSPAD rijdt en geef commentaar, maar helaas het wordt gedoogd door het Staats Bosbeheer en de politie.

Wij als hondenbezitters moeten hondenbelasting betalen, moeten met een identiteitsbewiis lopen en poepzakjes, zoniet dan kan je worden bekeurd. Een fietser mag alles. Bij iedere ingang van het Haagse Bos staan borden van het Staat Bosbeheer, waar zich fietspaden en wandelpaden bevinden. Ik heb ook nog aangegeven waarom ze geen deelbaar hekken plaatsen zodat fietsers niet direct door kunnen racen.

 

Mijn standpunt is: Het Haagse Bos is voor mensen die willen genieten van het bos. Wel of niet met hun viervoeter en die wel opletten of er mensen of kinderen zijn die eventueel bang zijn voor honden, maar omver worden gereden door fietsers die denken dat ze de hele wereld bezitten terwijl er zulke mooie fietspaden zijn aangelegd rond om het bos en zelfs fietspaden door het bos.

Het Staats Bosbeheer en de politie moeten eens op dingen gaan letten wat er niet klopt in het Haagse Bos;

1)       Daklozen die in kartonnen dozen slapen

2)       Fietsers die maar overal fietsen

3)       Mensen die rotzooi lopen te maken

4)       Branden stichten en de troep achter laten van lege kratten bier etc.

5)       Lugubere mensen die rond lopen en soms mensen beroven van hun tasjes.

6)        Etc, etc

Als ze gemeente rijk wil worden hoeven ze maar 1 dag in en bij het Haagse Bos te gaan staan en bekeuren want daar houden ze van toch?

 

Beste Actiegroep, soms dwaal ik af maar ik ben ontzettend kwaad over het standpunt van het Staats Bosbeheer.

We doen niemand kwaad, lopen alleen met onze trouwe viervoeter in het bos en laat onze trouwe viervoeters plezier hebben en laat we dat mogen behouden.

LANG LEVE ONZE HONDEN IN HET HAAGSE BOS.

 

Sterkte met de strijd ik blijf jullie steunen.

Groeten, Olga


Ik sta volledig achter jullie protestactie.

Mijn hondje en ik hebben veel last van fietsers, brommers en scooters ( vaak zonder licht) op de wandelpaden, als je er wat van zegt krijg je een grote mond of erger.

Volgens mij is er in en om Den Haag genoeg plaats voor allemaal.

Bovendien betalen hondenbezitters belasting, fietsers niets, maar zij matigen zich wel allerlei vrijheden toe. Begrijp me niet verkeerd ik heb niets tegen fietsers etc. maar wel tegen hun gedrag.

Hetzelfde geldt voor mensen die hun hond gewoon op de stoep laten poepen.

Succes,

Mariette


Hierbij wil ik u laten weten dat ook ik vind dat de honden in het haagse bos los moeten kunnen lopen.
Kort geleden had ik de hond van mijn zoon te logeren, een labrador, wat heeft hij genoten!!!!!!!!!!
Succes gewenst.
Riet

T.a.v. de heer P. van Osch 
Beste buurman,
Fietsers hebben vrij baan op alle bospaden ten koste van honden en
loslopende mensen.
Luid bellend, rakelings langs je heen. Moet om dit alleenrecht mede in stand
te houden, de honden aan de riem?
Strikte regels voor de fietsers lijkt mij eerder een optie.
Wat het wild betreft hebt u wel een puntje.

Met vriendelijke groet
" de buurvrouw" en Sophietje

Tot mijn schrik las ik laatst in ons huis-aan-huis-blad dat honden voortaan niet meer mogen loslopen in het Haagse Bos! Ik heb zelf geen hond en ben er in de straat zelfs voor om honden aangelijnd te houden (zeker in verband met onze poes), maar het eind is toch wel zoek als honden zo dadelijk nergens meer terecht kunnen! Een bos is een plek bij uitstek om honden los te laten lopen. Mensen moeten nog wel wat van elkaar kunnen hebben. Het wordt op deze manier steeds moeilijker om het leefbaar te houden in de stad. Er is steeds minder groen en er komen steeds meer verboden. De mens in de stad raakt steeds meer verwijderd van de natuur. Maar ik vind dít wel alles slaan! Verstikkend! En een schande voor het welzijn van honden!

Milou


Hierbij reageer ik op het voorgenomen besluit om het haagse Bos als vrijloop gebied voor honden drastisch te gaan inperken. In toenemende mate gaan wij in Nederland lijden onder een regelgeving die op basis van oneigenlijke argumenten van kracht wordt.

Het haagse Bos is een gebied waar bewoners van de wijken benoordenhout, bezuidenhout en mariahoeve en ook daarbuiten, die in bezit zijn van een hond, al jarenlang gebruik maken van het bos. als uitrengebied voor de hond. In onze dichtbevolkte steden zijn dergelijke gebieden al zeer schaars. Geen enkele bezwaar maak ik tegen het opruimen van hondenpoep, waar mogelijk tenminste, maar een hond moet vrij kunnen rennen. Dieren zijn in de stedelijke omgeving al slecht af, laten we hun ruimte niet onnodig nog meer inperken. Ik bepleit daarom het volledig openhouden van het haagse Bos als uitrengebied.

 

Lilian


Beste Pro Hond,

 

Ik ondersteun jullie protestactie tegen de aanlijnplicht voor honden in het Haagse Bos. Honden moeten nog ergens in Den Haag vrij kunnen loslopen. Een van de weinige plekken die daar nog geschikt voor is, is het Haagse Bos. Uit ervaring weet ik hoeveel een hond en een baas kunnen genieten van een uurtje lekker lopen in het bos. Dat moet je ze niet afnemen. Er al zo weinig voor honden, zeker als je in het centrum van Den Haag woont.

Die ouders die klagen dat de honden op de kinderspeelplaats komen moeten eerst zelf eens beginnen met hun rotzooi op te ruimen. Daar komen de honden op af. Achtergelaten eten dat mensen laten slingeren. Eens per twee maanden maak ik samen met een groep vrijwilligers het Haagse Bos schoon. We ruimen dan ook de speeltuin op. Je wil niet weten wat je daar aan zwerfafval tegenkomt. Dat laten die ouders en hun kinderen achter. Daarnaast bivakkeren er veel zwervers en daklozen in het Haagse Bos. Zij trekken zich helemaal nergens wat van aan en laten veel (eetbare) troep achter. Laat Staatsbosbeheer daar maar eerst iets aan doen, en geef niet de honden de schuld van alles.

 

Vriendelijke groeten,

Els, Jan, Lucas (hond)


Opeenhoping van hoop, stille gebieden in het al lang onveilige bos met als gevolg grotere onveiligheid. Uit den boze!!!!!!!!

Hoe vaak komt het nu al voor dat een wandelaar mij vraagt mee te mogen lopen vanwege angst om onprettige ontmoeting….

Bredere spreiding van honden-uitlaters over het gebied, geeft meer veiligheid. Voorbeelden te over; zie bijv. Arendsdorp/Oostduin.

Alleen aanlijning bij speelplaats gebieden.

Annet


Geacht Staatsbosbeheer,

 

Ik ben tegen de inperking van vrije loopruimte voor honden in Den Haag.

Ik verwacht dat mijn stem serieus wordt genomen en dat ik niet voor niets hondenbelasting betaal.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan Pieter


Ik heb vaak een heel lieve hond te logeren van een kennis van mij. Hij luisterst heel goed en poept netjes op plekken waar het hoort. In de goot of in struiken. Ik vind dan dat er extra mest toegevoegd wordt aan een plant of struik.

Heb afgelopen zomer heerlijk vertoefd met hond en mijzelf. Er zijn al weinig weiden, open plekken.  Een bos is om te recreeren en niet om er als gekken door heen te sjezen met de fiets of brommer. Laten we de rollen eens omdraaien. 

Ik ben er valikant tegen dat honden in het Haagse Bos aangelijnd worden. Het wordt steeds gekker om de bewegingsvrijheid van honden steeds meer in te perken. Niet alleen honden worden ingeperkt, maar ook hun baasje. Daar worden beiden niet blij van. Ik zou zeggen mensen wees eens toch wat verdraagzamer.

E.


Hallo actiegroep Pro Hond,

Hierbij een steunbetuiging uit Zoetermeer. In de regio Haaglanden zijn al weinig mogelijkheden de hond lekker los te laten lopen. Gevolg: veel honden in een beperkte ruimte. En daar klagen (niet)hondenbezitters dan weer over. Daarom: houdt het Haagse Bos open voor Pro Hond en hun bazen.

 

Vriendelijke groet,

Nicoline en een poot van labrador Mocky

Zoetermeer


Graag doe ik mee aan de actie Pro Hond.

  • Ja, honden aan de lijn waar dat moet,

  • Ja, poep ruimen van het trottoir enz.

Maar

  • Honden vrij in het Haagse Bos en minstens overal waar dat nu al mag

Laat de gemeente met zijn antihondenbeleid, hondenliefhebbers niet beletten om een echte wandeling met de hond te maken, beperk de fietspaden tot boven de Rijksstraatweg, en laat beneden die weg de honden vrij lopen. Waarom geen advies gevraagd aan mensen met honden, in plaats van vanachter een bureau verkeerde maatregelen te bedenken.
A.


Ook ik wil protesteren tegen nog meer afgesloten terrein voor onze honden. Paarden lopen over de wandelpaden, poepen er rustig op los en NIETS wordt opgeruimd, fietsers die kris kras over alle paden fietsen en dan ook nog bellen dat jij als wandelaar vlug weg moet snellen en waag niet er iets over te zeggen. We betalen ons een versuffing aan hondenbelasting, ruimen alles keurig op, worden als criminelen gecontroleerd en waar wordt de hondenbelasting voor gebruikt??Een regelrechte schande, maar we zijn easy targets want we moeten toch uit met onze maatjes, en de gemeente weet heel goed dat we onze trouwe viervoeters daarom niet af gaan schaffen en er moet nodig tegenactie gevoerd worden!

 

Madeleine


Beste actiegroep, beste hondeneigenaren,

 

Natúúrlijk is het onzin om honden uit het Haagse Bos te weren. Het argument van de fietsers die last zouden hebben van wandelaars is al voldoende besproken. Daarover zijn we het eens: de omgekeerde wereld!

 

Maar over de bezwaren van ouders is nog wel iets toe te voegen. Het Haagse Bos wordt aan vier zijden ingesloten door fantastische speeltuinen waar de hond verboden is. Let op:

1. Aan de zuidkant: het Haagse Bos heeft sinds kort een prachtige kinderspeeltuin. Hier is de hond niet welkom.

2. Aan de westkant: een zeer uitgebreide speeltuin in Park Clingendael. Ook hier mag de hond niet in.

3. Aan de noorkant: een lekker rustige en mooi gelegen speeltuin in Park Marlot. Hier mag de hond niet in.

4. Aan de oostkant: een prachtig speel en sportcomplex aan de Theresiastraat. Hier kunnen kinderen skeelers lenen, fietjes, ballen, loopwagen, er zijn tennisrackets, speeltoestellen, kleine skatebaantjes en veel gras voor allerlei teamspelletjes. Ook hier mag de hond niet in.

MOET NU OOK DAT ENE KLEINE STUKJE SPEELTUIN IN HET HAAGSE BOS NOG INGEPIKT?

Ik zou tegen alle zeikende ouders willen zeggen: prijs je gelukkig met wat er al voor de koters is, maak er gebruik van en geniet ervan. Het is betaald van gemeenschapsgeld, dus ook door hondeneigenaren. Misschien kun je daar even bij stil staan. En gun een ander ook iets. Denkt u dat uw kind zit te wachten op die drie omgehakte bomen, terwijl de meeste geweldige speeltuinen op kruipafstand zijn? En als u een iets anders wilt: ook Meyendel heeft een grote speeltuin. In heel Meijendel mogen de honden niet los, dus...koren op uw molen toch?

 

En dan nog een laatste zegje: kinderen komen vroeg of laat toch een hond tegen. Bij vriendjes, op straat, in de winkels. Je kunt kinderen beter leren omgaan met dieren, dan alles te werk stellen om de dieren bij het kind vandaan te houden. Honden zijn nu eenmaal een onderdeel van de maatschappij en het is UW taak om het kind op de maatschappij voor te bereidenen. Steek daar u energie nu eens in. Dan lopen er vandaag of morgen nog eens kinderen in de natuurgebieden die niet overal in klimmen, takken afbreken en dieren wegjagen met geschreeuw.

 

Een zeer boze hondenbaas!


Ja hoor! Alweer is de hondenbezitter de zondebok! Van mij mag iedereen zijn voorkeuren hebben, maar waarom mogen condooms en poepzakdoekjes wel? En blikjes? En brommers? En aanranders? En tasjesrovers? Om maar niet te spreken over het deel van de bevolking wat op zondag smerige picknicks houdt?
Ik hoor staatsbosbeheer al zeggen 'dat mag ook niet'.
Nee, maar ontzegt u daarom de gehele groep condoomgebruikers, criminelen, blikjesdrinkers en tweewielers de toegang? En waarom mogen die stomme concerten dan wel? Als vogeltjes en eekhoorntjes en bunzings last hebben van honden (wat ik al niet geloof en ook totaal niet kan worden aangetoond), waarom hebben ze dat dan niet van de concerten, de bosjesneukers, de picknickers en de mountainbikers/bromfietsen?
Moeten we niet eens met alle hondeneigenaren weigeren om belasting te betalen?

Succes met jullie actie, ik hoop dat staatsbosbeheer zijn oren open zet.

Elisabeth


Hallo,

 

Bij deze nog een late reactie op het oproepje in de posthoorn.

Bij voorbaat wil ik aangeven dat er nu eindelijk een groep is die tegen alle bizarre plannen in wil gaan van de gemeente den haag wat betreft het hondenbeleid. Goed werk en ik hoop dat jullie iets kunnen bereiken!!!!

 

Dan het onderwerp loslopende honden.... ik ben van mening dat als alle honden aan de riem gehouden moeten worden omdat den haag die regeltjes maakt dat den haag er dan ook voor zorgt dat er veel meer ongelukken komen met al die honden, te denken valt aan bijt-incidenten etc, dit gewoonweg omdat een goed gezonde hond zijn vrije beweging nodig heeft om zowel lichamelijk als geestelijk stabiel te blijven. Natuurlijk moeten we in dit idee er vanuit gaan dat er een gezonde baas/hond verhouding is en dat de baas goed weet wat de hond wel en niet aan kan waardoor de baas zelf kan beslissen wanneer hij de hond bij zich moet houden in bepaalde situaties. De hond blijft altijd nog een levend wezen die net bij mensen onderling verschilt in temperamenten en karaktertrekken. Mijn persoonlijke mening is ook dat veel incidenten plaatsvinden ( waar de regel stilzwijgend naar mijn mening ook voor geld)  omdat de bijbehorende bazen niet goed met de hond omgaan omdat  het dan mist aan inzicht in de ‘hondse denkwijze’ en het ze dan ook mist in het handelen ernaar. Daardoor raken veel honden ontspoort en krijgen we te maken met gedragsproblematiek, heel weinig honden worden ‘gek’ geboren. Maar dit even terzijde omdat het nu gaat over de losloopgebieden. Alles word steeds meer teruggedwongen en er blijft dalijk geen plekje meer over waar je dus een lekkere wandeling met de hond kunt maken of er komen dalijk maar bv 2 plekken waar het wel mag maar die dan zo druk worden dat je er niet eens meer normaal kunt lopen en zeker al niet met een bv een hond die problemen heeft met soortgenoten. Daarbij zijn er genoeg hondenbezitters die geen auto hebben en dus afhankelijk zijn van iets in de buurt of op fietsafstand en die mensen komen als het zo door gaat ook in de problemen met waar ze nog kunnen lopen. Dan heb ik het nog niet eens gehad over de overlast van andere wilde dieren in de natuur en ook nog niet gehad over de overlast van paardenpoep die je vaak vind in bos/duin/strand gebieden en de problemen die de mens zelf veroorzaakt door bv in een hondenuitrenplaats te gaan zitten barbecuen ’s zomers of als je bang bent van honden te gaan voetballen op een losloopveldje  of homo’s die ineens uit de bosjes tevoorschijn springen of raar doen waardoor de hond verdedigingsdrang voor de baas krijgt, fietsers die op de looppaden rijden en bijna alles en iedereen aanrijden die ze tegenkomen... en ga zo nog maar even door, dit zijn situaties die ikzelf heb meegemaakt!! Nu staat mijn hond goed onder appel maar toch krijg je ruzie en dan laat ik ook zeker niet het kaas van mijn brood eten!!

Nou dit was een heel verhaal en ik hoop dat jullie er iets mee kunnen.....

 

Met vriendelijke groet,

Isabel


Geacht actiecomité,

 

Hierbij maak  ik u kenbaar , dat ik het onaanvaardbaar vind dat er in de toekomst geen honden meer in het Haagse Bos onaangelijnd uitgelaten mogen worden. Derhalve steun ik uw verzet tegen de aanlijnplicht van honden in het Haagse Bos en wens ik u veel succes met uw protest tegen Staatsbosbeheer.

Met vriendelijke groet,

Hoogachtend

H.K.

 


Hallo Actiegroep,

Hierbij wil ik mijn ongenoegen uiten over de plannen van Staatsbosbeheer om in 2007 de honden in het Haagse Bos aangelijnd te willen zien.
Ik ben het hier grondig niet mee eens. Zelf woon ik in Leidschenveen en heb sinds kort een hond. Regelmatig zoek ik gebieden op waar honden los mogen lopen, zodat hij lekker uit kan rennen en zijn energie kwijt kan. Het Haagse Bos is één van onze favoriete plekken ookal is het niet naast de deur.
Ik begrijp dat in een grote stad honden beter aangelijnd kunnen zijn, omdat andere verkeersdeelnemers niet in kunnen schatten in hoeverre jij je hond onder controle hebt en wat hij zal doen. Maar ik vind wel dat er in een stad ook gebieden moeten zijn, waar je je hond los mag laten lopen. Die zijn er in Den Haag al zo weinig. Niet ieder park hoeft een losloopgebied te worden, zodat mensen die niet met loslopende honden geconfronteerd willen worden daarvoor kunnen kiezen.
De fietsers die door het Haagse Bos fietsen weten van te voren dat daar honden los lopen. Mochten zij dit zo vervelend vinden dan kunnen zij ook kiezen voor een fietspad dat naast het bos loopt, want zo groot is het nu ook weer niet. Om de vrijheid van de honden (en de baasjes) te beperken alleen vanwege een aantal fietsers die niet een andere route willen kiezen, vind ik niet kunnen. Het bos is voor iedereen, ook voor de honden.
Het wordt tijd dat de groep hondenbezitters van zich laat horen en ben blij met jullie actie.

Graag wordt ik op de hoogte gehouden van eventuele verdere acties. Of mochten jullie nog andere hulp nodig hebben, dan hoor ik dat graag.

met vriendelijke groet,

Anouk


Bijgaand steun ik graag uw acties tegen het antihondenbeleid van gemeenten en staatsbosbeheer!

Dat wij rekening moeten houden met anderen is duidelijk en willen we ook graag doen. Echter de gemeenten en staatsbosbeheer maken het ons wel erg lastig en beperken meer en meer de mogelijkheden om je hond uit te laten. Ambtenaren: honden rennen en zwemmen ook graag!!Feit is dat er veel hondenliefhebbers en honden zijn! Wij  betalen in tegenstelling tot alle andere hobbybeoefenaars hondenbelasting: geef onze honden dan ook de ruimten om te rennen en te zwemmen!!

 

Amanda


Hiermede protesteren wij tegen het plan om aanlijnplicht voor honden in te stellen voor het Haagse bos.

 

Jan en Lonneke


Ook ik protesteer tegen het feit dat in 2007 de honden niet meer of gedeeltelijk los mogen lopen in het Haagse Bos. Ik besef dat mijn reactie aan de late kant is, maar telt misschien nog wel mee. Vriendelijke groet en succes met de actie.

Henny


Geachte dames en heren, 

Hierbij wil ik u kenbaar maken dat ik tegen het hondenbeleid ben van de gemeente Den Haag en in het bijzonder over het verplicht maken dat ook in het haagse bos vanaf 1 januari 2007 honden aangelijnd dienen te zijn. 

Het evenwicht in de rechten en plichten van de inwoners van deze gemeente is totaal zoek wanneer het gaat om het  toezicht en de behartiging hiervan door onze bestuurscolleges.Veel succes met uw activiteiten.

 

Met vriendelijke groet,

Bernard


Hierbij mijn proteststem tegen het aanlijngebod in het Haagse Bos. Wij willen kunnen blijven genieten van spelende en rennende honden.

Ons is al veel vrijheid om met honden en kinderen te wandelen afgenomen, ik denk hierbij aan o.m. Meyendel en de Waalsdorper vlakte.

 

Vriendelijke groet


Geen honden meer los in het Haagse Bos?  Waar halen ze de grote onzin vandaan!

 

Staatbosbeheer en de Gemeente Den Haag zouden er goed aan doen om meer oog te hebben voor de ergernis en overlast waar het in het Haagse Bos echt om gaat!

  • Overlast van over wandelpaden maar raak fietsende fietsers en dat als je ze daarop aanspreekt kan worden uitgescholden! Of omdat je daarover door een agressieve fietser bent aangevallen en dan daarover bij Politie Locatie Bureau Overbosch aangifte doet, te horen krijgt dat je beter niets had kunnen zeggen.

  • Overlast van schandknaapactivieiten en de aanzuigende werking van hun randfiguren die het bos met hun rotzooi vervuilen. En die hun gore troep daar dan achterlaten. Van menselijke poep, vieze onderbroeken, vieze tissues, gaycondooms tot en met lege drankblikjes en flessen. En ga zo maar door!

  • Picknickers die hun rotzooi als plastic fastfood bakjes, lege flessen en blikjes drank niet opruimen maar gewoon laten liggen.

  • Poeppampers van peuters die niet in afvalbakken maar achter een boom worden gedeponeerd!

 

Hondenbezitters die in het Haagse Bos hun hond (willen) uitlaten moeten juist worden gekoesterd! Want door dat uitlaten wordt uitbreiding van schandknaapactivieiten juist tegengegaan. Juist voor schandknapen en hun randfiguren is het bos minder aantrekkelijk omdat daar overal honden kunnen loslopen.

 

Staatbosbeheer en de Gemeente De Haag moeten inzetten op het voorkomen van de overlast van maar raak fietsende fietsers, vervuilende picknickers en vervuilende schandknaapactiviteiten die de kwaliteit van het Haagse Bos verzieken.

 

2 á 3 keer per dag, zomer en winter komen we al in het Haagse Bos en al zo’n 40 jaar. Dus inmiddels weten wij wel waar we het over hebben.

 

Fam. R.....

Bezuidenhout


LS

Hierbij wil ik u meedelen dat ik ontzettend teleurgesteld ben over het mogelijke verbod op het los laten lopen van honden in het Haagse bos.
De redenen voor het verbod slaan kant nog wal:

- Fietsers mogen alleen op de fietspaden in het bos fietsen: deze paden beslaan slechts een zeer beperkt deel van het bos;
als fietsers "Last hebben" van honden als zij buiten de fietspaden rijden is dat hun eigen verantwoordelijkheid. Uiteraard dienen hondenbezitters hun
honden bij fietspaden aan te lijnen of anderszins bij zich te houden zodat de fietsers ongehinderd van hun fietspaden gebruik kunnen maken. Daar kan
toch op gewezen worden in plaats van het hele bos maar te sluiten voor loslopende honden ?

- Van overlast door honden ivm weggegooid afval is mij als frequent bezoeker van het bos niets bekend;
- Er geldt toch een opruimplicht voor iedereen die "gast" is in gebied van Staatsbosbeheer, zowel voor hondenpoep als voor ander afval ?
Deze redenering is echt niet onderbouwd. Advies: Wijs op de opruimplicht voor alle afval !!

Het bos is een uitstekende plek voor loslopende honden; ruim, dicht bij woonwijken en bovendien: DE OPRUIMPLICHT VOOR POEP WORDT UISTEKEND NAGELEEFD!!
Dit kan dus ook geen reden zijn.

Ik hoop dat Staatsbosbeheer luistert naar de geluiden van allen mensen uit de samenleving; dus ook zeker naar de hondenbezitters en de
dierenbescherming.
Ik ga er vanuit dat de maatregel niet doorgevoerd wordt.
Met vriendelijke groet,
Drs. Eric .....


even nog wat redenen om de honden hun nodige vrijheid te geven. Allereerst; zijn honden sociaal onmisbaar geworden voor velen. Zij vervangen vaak de plaats van een kind /partner /vriend en hebben dus een belangrijke taak voor de mens .Daarom moet de mens ook optimaal voor deze dieren zorgen en hen ook gelukkig maken. Een van de belangrijkste dingen voor honden is beweging in de vorm van wandelen en rennen. Gebeurt dit niet dan krijg je ongebalanceerde honden ,die probleemhonden kunnen worden. Het is dus echt een must voor hen om deze wandeling te kunnen doen en wel niet aan de riem. Hoe moet iemand die slecht ter been is zijn hond aan de riem goed uit kunnen laten? Dat kan niet ,deze hond moet daarom los lopen en rennen. Nu zien we een strek anti honden beleid v.n.l. in Den Haag. Steeds meer beperkingen wat betreft los lopen. Poep opruimen is een goede zaak. maar waarom dieren straffen, die ons niets dan goeds geven. Nogmaals ,honden moeten hun energie kwijt anders kunnen ze vals gaan worden. En dit wil iedereen toch juist voorkomen? Alsjeblieft laat oa. het Haagse bos een vrije uitlaatplek blijven.Mireille


wij protesteren tegen het aanlijnbeleid in het haagsebos         

jannie rinus en de honden baloe en belle


M.D./M.H.,   Er schijnen plannen te zijn om het laten los lopen van honden in het Haagsche Bos te verbieden; 
zo'n plan verbaast mij, regelmatige
fietsende/wandelende passant in de bos. Ik vind dat verschijnsel heel gezellig, vrolijk aandoend. Het motief, 
zoals ik dat hoorde, nl  hinderlijk
voor fietsers, spreekt mij in het geheel niet. Ãls er maatregelen genomen moeten worden, dan gelden 
die juist m.n. fietsers: vaak heel hard rijdend,
ook op voetgangers-paden. Als die verkeersdeelnemers geleerd zou worden rustig te fietsen - wat daar 
toch verwacht mag worden -,
dan lossen zij hun "probleem" zelf op, zoals het hoort.      
Hoogachtend, Johan

Met verbazing heb ik in de Posthoorn gelezen over het plan honden verplicht aan te lijnen in (een deel van) het Haagse bos. De volgende stap zal ongetwijfeld zijn het hele bos tot aanlijngebied aan te wijzen. En wat is de reden? De fietsers hebben last van de loslopende honden. Het moet toch niet gekker worden. Ik heb nog nooit zo iets idioots gehoord. Hebt u al eens lekker in het bos gewandeld en bent u nog nooit van de wandelpaden afgejaagd door bellende fietsers, die door het bos jakkeren op de wandelpaden, terwijl er toch voldoende fietspaden zijn? Ik regelmatig. Als ik er een opmerking over maak krijg ik een grote mond. Van de loslopende honden heb ik geen last. Ik vind het alleen maar leuk om te zien hoe honden en hun bazen hier met veel plezier in het bos lopen. Onbegrijpelijk deze onverdraagzaamheid.

Het is misschien een idee dan de fietsers maar uit het bos te weren als loslopende honden hen zoveel last bezorgen. Ik voel mee met de honden bezitters en vrees dat  er, als gevolg van dit beleid, alleen nog maar gefrustreerde honden en bazen zullen rond lopen in Den Haag.

Regels moeten er zijn, helaas zal er ook controle op de naleving moeten zijn. De mens schijnt het in de portemonnee te moeten voelen. Controle op het poep opruimen mag wat mij betreft ook veel beter. Ik laat het wel uit mijn hoofd er iets van te zeggen. Je krijgt voor minder een klap op je kop tegenwoordig.

Ik kon het niet laten een reactie te geven op de voorgenomen maatregel en hoop dat u er vanaf zult zien.

Vriendelijke groet,

Christien


Honden moeten juist meer ruimte krijgen omdat ze dat verdienen.

 

met vriendelijke groet,

Nellie


Ik ben tegen het feit dat in het Haagse Bos voortaan de honden aangelijnd moeten worden, vanwege de fietsers, echt onzin;

Loop er eens rond zou ik zeggen en zie dan dat de fietsers gewoon overal rijden ook op de voetpaden, dus …..onzin.

Maak het gebied rondom de kinderspeelplaats een gebied waar honden aangelijnd moeten worden, dan zijn we er.

Met vriendelijke groet,

Jaap


Ondergetekende is het volledig eens met de actie groep  Pro Hond.

Als regelmatige wandelaar, met en zonder hond, van o.a. het Haagse bos, kan ik u mede delen dat het bos ,door wielrijders op de wandelpaden, zeer gevaarlijk is.

Doordat de meeste rücksichtslos fietsen en mountainbiken  buiten de bestemde fietspaden, heb ik menig keer  op het laatste moment een ongeluk kunnen  voorkomen, door net op tijd weg te springen.

Door de sociale controle van o.a de hondenwandelaars, is het stuk bos waar de honden vrij los lopen, schoner en veiliger dan het gedeelte waar de herenprostitutie gedoogd  wordt.

Hoe groter het uitloopgebied is ,waar de honden zich vrij kunnen begeven, hoe minder men dan last heeft van hun uitwerpselen, die gelukkig op de paden vrijwel altijd door hun bazen wordt verwijderd.

De door u bedachte plannen lijken mij dan ook beslist ondeugdelijk en niet getuigen van een degelijk onderzoek.

Met vriendelijke groet,

R.F.


Geachte heer, mevrouw,

Waarom zijn het de altijd de goedwillende honden en eigenaar die het onderspit moeten delfen, waarom komt ER steeds minder vrij loop gebied.

In al die tijd (20 jaar hondenbezitter)  ruim i de ontlasting op, mensen gooien Hun rotzooi op het Gras , in het water, stappen in een auto (lekker die lucht), ER daar word nog steeds steeds zeer weinig aan gedaan, in het buitenland krijgt men tenminste een dikke boete als men iets op straat gooit, maar nee in Nederlad praat men alleen maar.

Hopenlijk ziet U in dat ER ook goede hondeneigenaren zijn, ik wens U en de Uwe nog veel goeds toe en hoop op een positief besluit van Uw Kant,

Dick


Ik ben eveneens tegen het aanlijnen van je hond in het Haagse Bos. Als het mogelijk is mij vrij te maken, kom ik naar de demonstratie.

Mevr. V.F.


Beste leden van Actiegroep Pro Hond,
Hierbij steun ik van harte jullie actie om te voorkomen dat honden
aangenlijnd moeten worden in het Haagse Bos vanaf 1 januari 2007.
Met vriendelijke groeten,
Petra


Niet nog minder uitrengebieden voor honden!!!!!!!! Haagse bos moet openblijven voor honden!

 

Fractie Haagse stadspartij


Helaas zijn wij woensdag a.s. verhinderd, anders waren wij zeker aanwezig. Omdat wij ook vaak de hond in het Haagse bos uitlaten, zijn wij natuurlijk tegen de aanlijnplicht. Indien het (wettelijk) mogelijk is, dan dient dit mailtje ook als een protestmailtje beschouwd te worden.

Als er nog een handtekening gezet moet worden, dan graag even een berichtje.

 

Met vriendelijke groet,

Nicos & Joke


Ik heb sinds een jaar weer een hond genomen maar ik merk dat er veel is veranderd want ik word nu door agenten aangekeken alsof ik een crimineel ben en ze loeren of ik wel een riem bij me heb en of er een verdikking in mn zak zit waar mijn poepzakjes behoren te zitten!!! Ik ben blij dat er mensen zijn die wat aan dit autoritaire gedrag gaan doen want wat is er nu verkeerd aan om van een hond te houden?


hallo zeg wat is dat nou weer voor asociaal gedoe!

Van ouds her is het haagse bos voor honden en hun baasjes. En zo moet het blijven!
Fietsers kunnen fietsen op de paden rond het bos om, die hoeven niet perse in het bos te fietsen.
Of maak speciale fietspaden en zorg dat deze paden afgeschermd worden van het wandelgebied.
Laat de kinderen in de speeltuin blijven, dan hebben we daar ook geen last meer van.
Bovendien is het goed voor kinderen om met honden te leven, daar kunnen de kinderen nog veel van op steken.
En wat gaat er gebeuren als een hond niet vrij kan rennen en zo zijn energie kwijt kan? Precies die gaat bijten! Iets wat heel logisch is!
Dit mag niet gebeuren, ik betaal niet voor niets hondenbelasting.
De hond is de jood van de 2e wereldoorlog! Er is geen verschil in behandeling, als dit hondenbeleid zo doorgaat!

Alexandra

 

Van ouds her is het haagse bos voor de honden en hun baasjes en dat moet zo blijven!

De hondenbezitter heeft nog geluk dat het (volgens mijn info) is vastgelegd dat Clingendael buiten dit zielige hondenbeleid blijft.

Een hond moet vrij kunnen rennen en spelen en zeker in het haagse bos!

Iedereen zijn eigen plekje; de fietser op fietspaden buiten het bos, de loslopende kinderen in de speeltuin en de honden vrij in het veld en bos!

 

Alexandra


Ik kom al meer dan 35 jaar dagelijks in het Haagse Bos met mijn honden, fietsend, lopend, skatend, te paard noem maar op alsook dat ik heel veel
mensen ken, die dat ook doen en ik heb  nog nooit iemand horen klagen over loslopende honden. Ja er lopen wel eens voetgangers op het fietspad, maar er blijft nog genoeg ruimte over voor de fietsers. Als een fietser geen
hond wil zien, kan hij om het bos heen fietsen. Ik stoor mij wel aan de jongensprostitutie, veelal minderjarige junks in het Haagse bos en heb hierover geklaagd bij de politie alsook de jongens zelf aangesproken. Navraag bij Justitie leverde niets op, vanuit overheidswege wordt hier niets aan gedaan. Wel bv aan loverboys. We hebben pedofiele kinderrechters, officieren van Justitie en recent is een pedofiele leraar van het HML met een handdruk vertrokken. Ook kunnen veroordeelde pedofiele leraren weer aan het werk met kinderen. Mijn pleegzoon was bij een pedofiel geplaatst. Jeugdzorg kinderen overlijden omdat het daar zo'n puinhoop is. Het verzonnen probleem over loslopende honden gaat nergens over. Er zijn ergere dingen, zoals Jeugdzorg en de moord op Jesse. Laat die honden maar lopen. Wat mij wel mateloos irriteert is de attitude van opzichter van O., die alle regels aan zijn laars lapt. Voorheen was hij werkzaam in het Rijswijkse bos en men is daar blij dat hij weg is, want hij veroorzaakte dezelfde problemen als nu in ons bos. Ik heb geklaagd over deze opzichter bij Staatbosbeheer.  In Clingendael, Scheveningse bosjes, Vlietlanden, bosjes van Pex etc. is een loslopende hond normaal. Dus ik zou zeggen, Weg met Oplichter van O. en redt het Haagse Bos.

Groeten Quirine


 

Geachte mevrouw, mijnheer,

 

Sinds 9 jaar woon ik in de wijk Bezuidenhout naar het Haagse Bos. Dagelijks maak ik gebruik van dit heerlijke park. Al enige tijd hoor ik geluiden dat het beleid met betrekking tot het al dan niet loslopen van honden gaat veranderen. Tot op heden heb ik hierover geen officiele berichtgeving kunnen vinden, niet op de site van Staatsbosbeheer en niet op de site van de gemeente Den Haag. Sinds kort hangen er panfletten in het bos van de actiegroep “Pro Hond” waarin de plannen bekend worden gemaakt. Graag zou ik hierover de volgende opmerkingen willen maken:
 
Kennelijk is uit onderzoek gebleken dat er bepaalde groepen mensen zijn die last hebben van loslopende honden. Het is logisch dat daar rekening mee wordt gehouden, en er bepaalde gebieden worden aangewezen als losloop- of als aanlijngebied. Ik heb daar alle begrip voor. Het gaat mij om de indeling van de verschillende gebieden. Het Haagse Bos is naar mijn idee eenvoudig te verdelen in bepaalde “gebieden of stroken” doordat een aantal paden en wegen het bos doorkruisen.
 
De kaart die ik heb gezien (op de site van de Pro Hond) met de aangewezen gebieden zijn naar mijn idee onlogisch en daardoor niet duidelijk herkenbaar voor de verschillende gebruikers. Om duidelijkheid te geven waar in de toekomst wel, en waar de honden niet los mogen lopen, zal er een grote hoeveelheid bordjes geplaatst moeten worden.
 
Huidige Plan:
· Als het argument voor de aanlijnen is dat fietsers overlast hebben van de honden, dan lijkt het huidige plan mij niet goed omdat het belangrijkste fietspad daar dwars doorheen loopt.
· Als het argument voor aanlijnen is dat het wild wordt verstoord, dan is het huidige plan niet goed omdat de belangrijkste plaats waar nog konijnen en eekhoorn zitten, bij Chateau Blue en Huis Ten Bosch is.
· Als het argument voor aanlijnen is dat er poep ligt bij de speelplaatsen, dan is het huidige plan niet goed omdat bij één van de 2 speelplaatsen binnen het gebied valt.
 
Mijn verzoek is om een duidelijker gebied aan te wijzen, bij voorbeeld een van onderstaande, vanzelfsprekende opdeelgebieden:
1. deel 1 (los) gebied tussen de Laan van NOI en het Malieveld / deel 2 (aangelijnd) gebied tussen de Laan van NOI en Wassenaar.
2. deel 1 (los) strook tussen de Bezuidenhoutseweg en het fietspad / deel 2 (aangelijnd) strook vanaf het fietspad tot de Benoordehoutseweg
3. deel 1 (los) strook tussen de Bezuidenhoutseweg en de Leidsestraatweg / deel 2 (aangelijnd) vanaf de Leidsestraatweg tot de Benoordenhoutseweg
4. bovenstaande verdeling kan natuurlijk ook andersom (vast / los J)
 
Graag zou ik op de hoogte gesteld worden van de huidige plannen (besluiten), hoe deze tot stand zijn gekomen, en waar ik officiele informatie kan vinden.
 
Met vriendelijke groeten,
 
Gerda
Dagelijks gebruiker van het Haagse Bos, als hardloper, fietser, wandelaar en hondenbezitter.


 

 

Als jullie nog in gesprek gaan met partijen, heb ik nog wel een paar argumenten:
- Het Haagse Bos is letterlijk omsingeld door mooie en zeer uitgebreide speeltuinen waar de hond niet los mag of zelfs helemaal niet in mag. Voor kinderen is dus al genoeg.
- Doordeweeks maken kinderen en hun ouders nauwelijks gebruik van het bos. Er geldt namelijk een leerplicht vanaf 4 jaar. Je komt af en toe een hummeltje in een wagentje tegen. Of een kindje dat lekker met een stokje in de bladeren port. Die roepen WAF WAF naar je hond en vinden het heel gezellig als ze een koekje mogen geven. Ook geen vuiltje aan de lucht dus. Alleen in de weekenden is er een toestroom van recreanten. Die gelegenheidsrecreanten kunnen toch niet de dienst uitmaken voor de grote groep (driemaal) daagse recreanten? En als die groep zo belangrijk is voor Staatsbosbeheer waarom dan geen aanplichtlijn in de weekenden? Zo wordt het toch eerlijker verdeeld?
- De fietsers zijn in het voorjaar begonnen het bos door te steken. Dat kwam doordat de Laan van Nieuw Oostindië was opgebroken. Fietsers hadden geen fietspad meer en moesten heel onveilig tussen de auto's door. Het bos (de wandelpaden) was dus een veilige oplossing om toch van de ene kant naar de andere kant van het bos te komen. Iedereen toonde daarvoor begrip. De fietsers stapten netjes af of minderden vaart, geen probleem. Echter, er ligt nu alweer maanden een prachtig en veiliger geworden fietspad op de Laan van NOI. De fietsers maken er geen gebruik van, want die hebben het bos ontdekt. Is het niet een oplossing om gewoon een fietsdoorgang in het bos te maken? Of juist fietsers van de paden te houden door het plaatsten van die zig-zaghekken?

 

Franciska


Via het blad "Hondenmanieren" kwam ik op de hoogte van het aanlijngebod voor honden in het Haagse Bos. Heb meteen op jullie website gekeken en ben erg geschrokken van alles wat ik daar heb gelezen. Vooral het zeer hond-onvriendelijke beleid door de Gemeente Den Haag en daar kan Staatsbosbeheer blijkbaar nu ook onder worden gerekend. En dan de manier van bekeuren die door vele betrokkenen wordt beschreven zijn toch louter Stasi-methoden. Dat verwacht je toch niet in een land dat zich graag als tolerant afficheert. Waar moet dat heen met onze samenleving?

Vanzelfsprekend hebben hondeneigenaren de verantwoordelijkheid niet voor overlast te zorgen net als alle andere burgers. Maar honden die niet meer uit kunnen rennen omdat er geen of nauwelijks nog losloopgebieden zijn gaan pas voor overlast zorgen. Wanneer laten bestuurders zich eens voorlichten door deskundigen wat nu eigenlijk nodig is voor mens en hond in een stedelijk gebied zonder bij voortduring steeds uit onkunde meer beperkende maatregelen uit te vaardigen.

Ik hoop van harte dat de actiegroep "Pro Hond" een stevige dialoog aangaat met de politiek want het roer moet om. En willen ze niet luisteren dan moeten ze dat natuurlijk wel voelen bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen. Hondeneigenaren in Den Haag verenigt u! Dit geldt natuurlijk ook landelijk. Wat is trouwens het standpunt van de Partij voor de Dieren?

 

Ook ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een enorm risico loop bekeurd te worden. Want ik loop heel regelmatig in het Haagse Bos met mijn hond en laat hem dan los waar het naar mijn mening zonder gevaar kan. Er staan nergens borden dat honden alleen aangelijnd mogen vertoeven in het bos en natuurlijk mijdt ik de fietspaden en speelplaatsen. Hoe kan een niets vermoedende bezoeker in het HB nu weten waar het wel en niet is toegestaan je hond los te laten lopen? Normaal staan er bij uitlaatplaatsen de bekende gele, blauwe of rode borden die vertellen wat wel en niet mag. En natuurlijk weet intussen iedereen dat op straat een aanlijngebod geldt, maar dat geldt toch niet vanzelfsprekend in een natuur/recreatiegebied als het Haagse Bos. Normaal staan daar specifieke aanwijzingen voor zoals in Meijendel of Clingendael, echter niet in het Haagse Bos. Dan is het toch niet redelijk te verbaliseren? Of komen die borden nog en is de aanlijnplicht nu nog niet van kracht?

Graag jullie reactie.  Ik heb me meteen gemeld als donateur en ik steun de Pro Hond van harte. Onze stem moet gehoord worden.

 

Met vriendelijke groet,

Ton

 


 

Via deze mail willen wij ook protesteren tegen het voornemen van Staatsbosbeheer,

dat honden niet meer vrij los mogen lopen in het Haagse Bos. 

 

DIT IS VOLKOMEN VAN DE GEKKE!!!!!!!!!!! 

 

De reden hiervoor zou o.a. zijn:  fietsers hebben last van de loslopende honden.

 

Fietsers fietsen tegenwoordig niet meer op de daarvoor bedoelde paden in het Bos. Dit voorschrift wordt door jong en oud steeds vaker genegeerd.

 

 Dus het is niet zo, fietsers hebben last van de loslopende honden, maar de voetgangers  met honden hebben last van de fietsers.

 

Het is tegenwoordig ook niet meer veilig voor ouders/grootouders  om onze peuters lekker vrij te laten stappen in het bos.

Wij hebben meerdere malen gezien, dat er snel een kindje opzij getrokken moest worden om niet aangereden te worden door een (vaak ook nog een hardbellende, zo niet luidscheldende), fietser.

En zouden deze fietsers nu nog hun snelheid aanpassen, maar nee, men moet juist flink hard. De boswachter van Staatsbosbeheer zou hier eerst maar eens terdege aandacht aan moeten geven. Het duidelijk plaatsen van borden waar wel en waar niet gefietst mag worden.

En wat meer toezicht zou ook echt geen kwaad kunnen. Wij wonen al ons hele leven in het Bezuidenhout en maken nog steeds dagelijks met onze hond gebruik van het Haagse Bos. Het is ronduit schandalig hoe dit bos achteruit is gegaan en dat komt niet door de loslopende honden.

Blikjes, plastic flesjes, oude fietsen, condooms en wat nog al meer, slingert er rond.

DAAR WORDT NIETS AANGEDAAN.

Nee, de honden geven de overlast!!!!!!!!! WAT EEN BELACHELIJKE GEDACHTE VAN STAATSBOSBEHEER!!!!!!!!!!!

 

Wij hopen dat er goed naar alle hondenbezitters geluisterd gaat worden en dat door alle protesten, Staatsbosbeheer dit idiote voornemen van tafel veegt. 

 

 

A.J. M. (66 jaar)

J. M.-K. (63 jaar)


Geachte heer/mevrouw,
Gezien de komende Provinciale Staten-verkiezingen uw aandacht graag voor het 
volgende.
Tegen het door Staatbosbeheer en de Gemeente Den Haag gevoerde beleid om 
aanlijngebieden en uitrengebieden voor honden in te voeren in het Haagse Bos 
per 01-01-07 hebben wij en vele anderen ernstige bezwaren.
Met name ook de actiegroep Pro Hond! 
Sedert eeuwen kan van het Haagse Bos door burgers normaal gebruik worden 
gemaakt. Inmiddels staan daar overal verbods- en gebodsborden. 
De Gemeente Den Haag heeft haar zin gekregen om een nieuwe inkomensbron uit 
bekeuringen in te kunnen invoeren. De verantwoordelijke wethouder Rabin 
Baldewsingh heeft inmiddels elders in Den Haag zo'n 30.000 euro bekeuringen 
aan hondenbezitters over 2006 doen uitdelen. 
Triest is dat van enig overleg met de bewoners rondom het Haagse Bos totaal 
geen sprake geweest.
Er zouden incidenten volgens Staatsbosbeheer zijn geweest. Wij laten in het 
Haagse Bos inmiddels zo'n 50 jaar onze honden uit en onze ouders die diep in 
de tachtig zijn van kindsaf aan als zo'n 70 jaar. Tijdens onze jeugd lieten 
wij samen met onze ouders daar ook al onze honden uit.
Van incidenten hebben wij in dat Bos alwaar wij 3 maal per dag komen nog nooit 
gehoord of ooit wat van meegemaakt. Wel is extreme overlast van 
herenprostitutitie en marokkaanse  schandknapen en BB's/picknickers die het 
bos ernstig vervuilen maar het vreemde is dat Staatsbosbeheer en de Gemeente 
daar niets aan doen. Verder is er nog echte aandacht geweest om wat te doen 
aan over wandelpaden maar raak crossende fietsers.
Verdere details moeten we u maar besparen.
Door hondenbezitters in het Haagse Bos wordt er inmiddels rekening mee 
gehouden dat de Gemeenten Den Haag en Rijswijk hun beleid steeds meer aan het 
afstemmen zijn op intollerante groepen Hagenaars (met een islamitische 
achtergrond en hun bezwaren tegen honden in het algemeen). 
Aanleiding zou zijn dat er in parken in Den Haag en Rijswijk tot grote 
ergernis van buurtbewoners nogal door dergelijke groepen wordt samengeschoold 
(BB's/picknickers, die daar soms tot diep in de nacht mee bezig zijn en met 
name hun bergen troep niet opruimen maar gewoon achter laten liggen).
Van buurtbewoners zijn er geluiden dat daar waar in parken honden eerst los 
konden lopen er een aanlijnplicht is ingevoerd. Buurtbewoners rondom die 
parken zouden daardoor niet meer normaal gebruik kunnen maken van tuin of 
balcon vanwege de BB-stank. Dit is inmiddels een keihard gegeven. 
Gemeenten zouden daarom bezig zijn met een spreidingsbeleid mbt. de overlast 
veroorzakende BB's/pcknickers. Het Haagse Bos-gebied kan blijkbaar haar borst 
nat maken.
Inmiddels bereiken ons ook geluiden dat de Gemeente Den Haag bezig is met een 
stoomcursus voor Handhavingsteams (van allochtone huize en exgedetineerden) 
om bekeuringen te gaan uitdelen. Wij hopen echt dat dat niet waar is.
Het moet niet veel gekker worden! Deze gang van zaken dunkt ons ook niet 
wenselijk te zijn in het kader van integratie. 
Aangezien deze aspecten ook vallen onder de leefbaarheidsagenda van 
Provinciale Staten vragen wij u om u sterk te maken om dat irritante beleid 
van Staatsbosbeheer en de Gemeente Den Haag terug te doen draaien.
Wij horen graag van u.

Vriendelijke groet,
fam. R